• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Constructing learning communities and individual learning : Focusing on transition and singularity

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18330166
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

MATSUSHITA Kayo  Kyoto University, 高等教育研究開発推進センター, 教授 (30222300)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TAKAGI Kotaro  東京学芸大学, 国際教育センター, 教授 (30272488)
SHOY Yoshinobu  北海道教育大学, 教育学研究科, 教授 (00206260)
SHOY Yoshinobu  山形大学, 高等教育研究企画センター, 講師 (30379028)
HIRAYAMA Tomoko  藍野大学, 医療保健学部, 准教授 (80388701)
Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords学び / コミュニティ / 移動 / 固有名性 / ナラティヴ / 二重の応答性 / ギャップ / フィンランド
Research Abstract

本研究では、多様で異質なフィールドのデータ(理学療法学生の臨床実習、高校生のナラティヴなど)を協働的に分析・解釈していくことで、学習共同体と個の学びの関係を、「移動」と「固有名性」に焦点をあてて明らかにすることをめざした.その結果、臨床実習という学校から仕事への移動過程での学びの特徴を表わす「二重の応答性」、コミュニティ間移動におけるインタラクションの失敗が成員性をこえた固有名の自己形成をもたらす可能性を指摘した「ギャップ」といった、新しい概念装置が創出された.

  • Research Products

    (18 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (7 results) Presentation (6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 課題研究『FD のダイナミックス』の方法と展望2007

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌 29巻1号

      Pages: 4-10頁

  • [Journal Article] コンピテンス概念の大学カリキュラムへのインパクトとその問題点-Tuning Project の批判的検討-2007

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      京都大学高教育研究 13号

      Pages: 101-119頁

    • URL

      http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/handle/2433/53927

  • [Journal Article] 学びの共同性と生活指導2007

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      生活指導 13巻

      Pages: 60-73頁

  • [Journal Article] 主体的な学びの原点- 学習論の視座から-2007

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学教育学会誌 31巻1号

      Pages: 14-18頁

  • [Journal Article] 大学生と学力・リテラシー2006

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      大学と教育 43

      Pages: 24-38頁

  • [Journal Article] リテラシーと学力- フィンランドと日本-2006

    • Author(s)
      松下佳代
    • Journal Title

      教育 56巻10号

      Pages: 4-10頁

  • [Journal Article] ナラティヴ・ラーニングの開拓2006

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育 56巻10号

      Pages: 52-58頁

  • [Presentation] 主体的な学びの原点2008

    • Author(s)
      松下佳代
    • Organizer
      大学教育学会2008年度課題研究集会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Year and Date
      2008-12-06
  • [Presentation] Between school and work : Emergence of double responsibility in the student's clinical practice of physical therapy2008

    • Author(s)
      Matsushita, Kayo & Hirayama Tomoko
    • Organizer
      The 2nd International Society for Cultural and Activity Research Congress (ISCAR 2008)
    • Place of Presentation
      UCSD (University of California, San Diego)
    • Year and Date
      2008-09-09
  • [Presentation] Yoshinobu : The Poetics of self narrative : Episode analysis of the 'experiencing' (переживание) of a singularity through inter community transitions2008

    • Author(s)
      Shoy
    • Organizer
      ISCAR 2008
    • Place of Presentation
      UCSD
    • Year and Date
      2008-09-09
  • [Presentation] Theoretical framework of two field studies2008

    • Author(s)
      Takagi, Kotaro & Sugihara Masaaki
    • Organizer
      ISCAR 2008
    • Place of Presentation
      UCSD
    • Year and Date
      2008-09-09
  • [Presentation] パフォーマンス評価によるリフレクションと学び2007

    • Author(s)
      平山朋子・松下佳代
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2007-09-29
  • [Presentation] 「物語の詩学」を求めて : ヴィゴツキーの情動理論の教育学的展開という視座から2007

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      The 1st ISCAR-Japan
    • Place of Presentation
      武蔵工業大学環境情報学部
    • Year and Date
      2007-09-06
  • [Book] Community, transition and selfconstruction「学習共同体の生成と個の学び-移動と固有名性に焦点をあてて-」研究成果報告書(1)2009

    • Author(s)
      Matsushita, Kayo, (Ed.)
    • Publisher
      平成18年度~平成20年度科学研究費補助金(基盤研究(B) 課題番号18330166)
    • URL

      http://repository.kulib.kyoto-u.ac.jp/dspace/handle/2433/77710

  • [Book] 「かかわりの力」で学級が変わる-対話する学びが育てるもの-』(松下佳代「声とリテラシー-PISA 型学力をこえて-」2008

    • Author(s)
      寺岸和光著, 松下良平・松下佳代
    • Total Pages
      177-184頁
    • Publisher
      三学出版
  • [Book] 『学びのための教師論』(松下佳代「非IRE 型の教室会話における教師の役割-エンパワメントとしての授業-」2007

    • Author(s)
      グループ, ディダクティカ(編)
    • Total Pages
      193-220頁
    • Publisher
      勁草書房
  • [Book] 『教育方法36 リテラシーと授業改善』(松下佳代「数学リテラシーと授業改善-PISA リテラシーの変容とその再文脈化-」2007

    • Author(s)
      日本教育方法学会
    • Total Pages
      52-65頁
    • Publisher
      図書文化
  • [Book] 『学力を変える総合学習』(庄井良信「『自己物語』を世界へつむぐ」2006

    • Author(s)
      鬼沢真之, 佐藤隆(編)
    • Total Pages
      105-125頁
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi