2008 Fiscal Year Final Research Report
Research on Formation, Development, and Reorganization of Japanese Style Educational Administration-Implications from Comparative Institutional Analysis
Project/Area Number |
18330175
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educaion
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Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
HONDA Masato National Institute for Educational Policy Research, 教育政策・評価研究部, 総括研究官 (90282623)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
TAKANO Ryoichi 法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (40175427)
OGIWARA Yoshio 上越教育大学, 学校教育学部, 助教授 (70242469)
AOKI Eiichi 国立教育政策研究所, 教育政策・評価研究部, 研究員 (50370078)
TOKUHISA Kyoko 立命館大学, 法学部, 准教授 (60440997)
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Research Collaborator |
UETAKE Takashi 東京大学, 大学院・教育学研究科, 大学院生
ARAI Eijiro 東京大学, 大学院・教育学研究科, 大学院生
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Project Period (FY) |
2006 – 2008
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Keywords | 教育行政 / 教育財政 / 教育政策 / 制度論 |
Research Abstract |
1960年代の教育改革論議は,経済重視や能力主義といったラベルでのみ理解されるべきではなく,戦後直後の教育制度改革が安定化を見た時期ととらえる必要がある。教育改革論議の展開の仕方をみても,また時系列データによる教育行財政構造の変化を見ても,1960年代の教育行財政制度は好調な経済に従属したというよりも,教育制度独自の創造的適応を果たそうとして,各アクターが行動した時代という評価を与えることができる。
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Research Products
(1 results)