• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Self-evaluation Report

Curriculum Development of Junior High School Mathematics focused on the Balance among Mathematical Activities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18500655
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

IKEDA Toshikazu  Yokohama National University, 教育人間科学部, 准教授 (70212777)

Project Period (FY) 2006 – 2009
Keywords数学的活動 / 概念形成 / 数学的モデリング
Research Abstract

本研究の目的は、生徒が数学的概念を創り上げていくために、日常生活からの数学化、数学の中での数学化等の数学的活動をいかにバランスよくカリキュラムに位置づけていけばよいかを明らかにすることである。そのためには、数学的活動の性格を考察し、その性格を十分に配慮した教材開発、並びに、その指導系列の開発が必要である。
小・中学校の関連性を考慮に入れながら、数学的概念が日常生活からいかに構成され、さらに数学の中でいかに抽象化・一般化されていくのかを、文献研究、歴史的考察、事例的研究を通して明らかにすることを意図している。

  • Research Products

    (9 results)

All 2008 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] Reaction to M. Niss's plenary talk ; Perspectives on the balance between applications and modelling and 'pure' mathematics in the teaching and learning of mathematics2008

    • Author(s)
      Toshikazu Ikeda
    • Journal Title

      In The first century of the International Commission on Mathematical Instruction(1908-2008), Reflecting and shaping the world of mathematics education(Marta MENGHINI, Livia GIACARDI)(Enciclopedia Itallana)

      Pages: 85-90

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的活動を再考する-その性格と意図2008

    • Author(s)
      池田敏和
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第90巻第9号

      Pages: 56-64

  • [Presentation] Didactical Reflections on the teaching of mathematical modelling -Suggestions from concepts of "time" and "place"-2008

    • Author(s)
      Toshikazu Ikeda
    • Organizer
      Paper Presented in TSG21 : Mathematical applications and modelling in the teaching and learning of mathematics, ICME11
    • Place of Presentation
      Mexico
    • Year and Date
      20080706-12
  • [Presentation] Perspectives on the balance between applications & modelling and 'pure' mathematics in the teaching and learning mathematics -Reaction to plenary lecture by Mogens Niss2008

    • Author(s)
      Toshikazu Ikeda
    • Organizer
      The First Centuryof the International Commission on Mathematical Instruction(1908-2008)
    • Place of Presentation
      Rome, Italy
    • Year and Date
      20080305-08
  • [Book] 中学校数学の教材開発・授業プラン1年(下田好行)(水の増え方をグラフで表現する)2008

    • Author(s)
      池田敏和
    • Total Pages
      90-96
    • Publisher
      学事出版
  • [Remarks] 池田敏和(2009) : 革命的知識獲得と累積的知識獲得の境界線をめぐって, 教育科学 数学教育 No.616.明治図書, pp.92-97.

  • [Remarks] 池田敏和(2008) : 具体の中での数学的構造を内包した豊富な体験と数学的な問いかけが数学的活動の質を高める, 教育科学 数学教育 No.613.明治図書, pp.88-93

  • [Remarks] 池田敏和(2008) : 数学的活動の意義を見きわめる, 教育科学 数学教育 No.609.明治図書, pp.88-93.

  • [Remarks] 池田敏和(2008) : 「正しい, 間違い」という知識観から「たたき台の検討・修正」といった知識観へ, 教育科学 数学教育 No.606.明治図書, pp.84-89.

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi