2008 Fiscal Year Final Research Report
Developing learning tools and programs and training visually impaired as leaders for forest environmental education
Project/Area Number |
18500669
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Ehime University |
Principal Investigator |
KOBAYASHI Osamu Ehime University, 農学部, 講師 (20294788)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 環境教育 |
Research Abstract |
視覚障害者にも利用できる教材とプログラムは, 森林が持つ多機能性および循環性そして持続性について, 障害者はもちろんのこと晴眼者にも効果的な学習機会を提供できる事が分かった。また, 企画実施中の参加・学習意欲の向上, および晴眼者と障害者との協働活動による相互理解の促進と, 達成感から生じる自信力の向上にもつながった。この傾向は, 指導者の立場となった視覚障害者が指導者の立場になった時に強く表れた。
|
Research Products
(9 results)