• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Annual Research Report

国際発表技術学習のためのマルチメディアを利用した教材開発と効果

Research Project

Project/Area Number 18500705
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

K Pauline・Naomi  Shinshu University, 工学部, 准教授 (40283238)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 浩  信州大学, 工学部, 助教 (00293522)
Keywords教育工学 / 英語(発表技術) / マルチメディア教材開発
Research Abstract

本研究では、インターナショナル・オーディエンス(international audience)を相手に行う発表の準備を助けるコースウェアの開発を目的としている。教室の中だけではなく、遠隔からでも学べるように、多くのマルチメディアコンテンツが含まれたウェブ配信内容である。
平成18年度から、このマルチメディアコンテンツとCAlシステム(ドリル、試験、学習記録、記録バックアップ)を合わせたコースウェアを開発し、信州大学工学部の英語プレゼンテーション授業等の教員と学生に評価をしていただいている。
オーサリングツールで設計したマルチメディアページ内容をコースウェアコンテンツ配信用サーバ(http://sakura.cs.shinshu-u.ac.jp/pauline/work/avasys/clv3/clv3.html)で公開している。動画による説明は分かりやすいので評判が良いが、様々なオペレーティングシステムプラットフォームやブラウザでの表示問題が生じ、コンテンツをよりシンプルなレイアウトに作り変えている。また視聴覚生涯をもっている学習者のために教材、ドリル、試験に工夫(テロップ等)を加えている。
開発しているマルチメディアコンテンツの特徴を紹介ディスクにまとめ、http://sakura.cs.shinshu-u.ac.jp/pauline/work/avasys/t15/t15.htmlで公開している。

  • Research Products

    (2 results)

All 2009 2008

All Presentation (2 results)

  • [Presentation] Turning Teaching Ideas into Real E-learning Solutions : Developmentof a Remedial English E-learning System for Undergraduate Studentsat a Japanese University2009

    • Author(s)
      Yuichiro Yoshinari, Pauline N. Kawamoto
    • Organizer
      HIC Arts and Humanities
    • Place of Presentation
      Honolulu, HI U. S. A.
    • Year and Date
      2009-01-10
  • [Presentation] Development of a Spiral Learning Mechanism for E-learning Drill Systems : Making Remedial Training Less Painful for Students and Instructors2008

    • Author(s)
      Yuichiro Yoshinari, Pauline N. Kawamoto
    • Organizer
      E-Learn 2008 World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education
    • Place of Presentation
      Las Vegas, NV U. S. A.
    • Year and Date
      2008-11-20

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi