2008 Fiscal Year Final Research Report
Development of formative assessment guideline on collaborative learning
Project/Area Number |
18500706
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
OSHIMA Ritsuko Shizuoka University, 情報学部, 准教授 (70377729)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 協調学習 / 形成的評価 / 評価指針 / 学習支援方略 |
Research Abstract |
本研究の目的は, 協調学習における学習者の形成的評価項目を作成することである.まず形成的評価の観点と学習支援方略の一般性を検証し, 次に形成的評価の観点と学習支援方略の信頼性・妥当性の検討を行った.さらに学習活動における社会的側面と認知的側面の関係性を明らかにした.その結果, 認知的活動の円滑さを評価するための社会的側面の指標として, 表現力, 解読力, 関係調整, 自己主張, 他者受容の5項目が同定できた.
|
Research Products
(14 results)