2008 Fiscal Year Self-evaluation Report
Curriculum Development for Japanese Language Learning in theUniversity : Integrative and Collaborative Approach
Project/Area Number |
18520403
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Tokyo University of Marine Science and Technology |
Principal Investigator |
OSHIMA Yayoi Tokyo University of Marine Science and Technology, 海洋科学部, 准教授 (90293092)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2009
|
Keywords | 日本語表現能力 / アカデミック・ジャパニーズ / ピア・レスポンス / 協働的アプローチ / 初年次教育 / ワークショップ / カリキュラム / アカデミック・ライティング |
Research Abstract |
本研究は, 大学教育への社会的要請に応える日本語表現能力育成のための, 統合的かつ協働的アプローチを重視したカリキュラムの開発を目的とする。大学教育の諸分野での実践を対象に, 授業の内容・方法・シラバス・教材・効果の分析を行い, カリキュラムのモデルとして提示することを目指す。カリキュラムは留学生および日本人大学生の双方に資する, 汎用性と実現可能性の高いモデルとして構築する。さらに, 成果を, ワークショップ等を通じて公開し, 広い範囲でアクセスが可能となるようにする。
|