• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

The Resemblances between East-Asian Plosives and L1 Interference on the Japanese Language Learning

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18520407
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

FUKUOKA Masako  Mie University, 国際交流センター, 准教授 (70346005)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords日本語教育 / 第2言語習得 / 破裂音 / 北京語 / 上海語 / 韓国語(ソウル方言) / MRI / EGG(electroglottogram)
Research Abstract

日本語・北京語・上海語・韓国語について、MRIやEGGなどの分析尺度で、東アジア言語の破裂音の相互類似性について分析した。
MRIの結果、日本語の有声破裂音及び韓国語の語中の平音には、声帯振動時の開口度や持続時間に類似性が観察された。また、韓国語の濃音、北京語の無声無気音、日本語の無声破裂音に、声帯振動を早く終了させて声帯の動きを停止させる傾向が観察された。EGG分析においても、日本語、上海語の有声破裂音、韓国語の平音に、声帯接触による振動が見られるなど類似性がうかがわれた。
It is often difficult for East-Asian learners of Japanese to acquire perception and pronunciation of Japanese plosives. Notably, the voiceless Japanese plosives are misheard as voiced Japanese plosives by Chinese and Korean L1 learners of Japanese varying according to the position of the plosive. From the results of study of 2nd language acquisition of plosives it is thought that the Japanese voiceless plosive holds the key to why East-Asian learners of Japanese mishear the voiced and voiceless plosives in Japanese.
Therefore, the study was based on gathering experimental fMRI data concerning the voiceless Japanese plosives, the voiceless un-aspirated Chinese plosives, and the forced Korean plosives. These were then compared to the characteristic of the plosive of each language. Furthermore, the study revealed the resemblances between Japanese and the other languages that cause language interference while learning Japanese as an L2. They were then compared by examining the characteristics of the respective plosives.

  • Research Products

    (6 results)

All 2009 2008 2007 2006

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 韓国人日本語学習者のアクセント習得における母語干渉-語頭破裂音を含む語のアクセント-2008

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要 第3号(留学生センター紀要より通巻第10号)

      Pages: 45-59

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国人学習者の日本語破裂音の習得研究-知覚と生成のメカニズム2007

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Journal Title

      三重大学国際交流センター紀要 第2号(留学生センター紀要より通巻第9号)

      Pages: 13-22

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「韓国人学習者の日本語の破裂音とアクセントにおける母語干渉」("Pitch Pattern of Words Including Plosives in Word Initials Pronounced by Korean Japanese Language Learners"2008

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Organizer
      『日本語教育学世界大会2008 (第7回日本語教育国際研究大会 International conference on Japanese Language Education)』Association Teachers of Japanese, National Council of Japanese Language Teachers, Canadian Association for Japanese Language Education, Association of Japanese Language Teachers in Europe, Japanese Studies Association of Australia
    • Place of Presentation
      於 : 釜山外国語大学
    • Year and Date
      2008-07-11
  • [Presentation] 「韓国人日本語学習者の語頭破裂音を含む語のアクセントパタンについて」『三重大学国際交流センター』2006

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Organizer
      日本音声学会
    • Place of Presentation
      於 : 順天堂大学(111-116)
    • Year and Date
      2006-10-01
  • [Presentation] "Plosive Acquisition Study of Chinese(Beijing, Shanghai & Korean(Seoul) Students of Japanese-Pronunciation and Perception-"(「中国人・韓国人日本語学習者の破裂音習得 : 知覚と生成」International Conference on Japanese Language Education2006

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Organizer
      ICJLE (日本語教育国際研究大会), Association of Teachers of Japanese ATJ) & National Council of Japanese Language Teachers (NCJLT)
    • Place of Presentation
      コロンビア大学(SESSION 7,S7-2,74)
    • Year and Date
      2006-08-05
  • [Book] 『日本語教育の過去・現在・未来』「第3部第2章日本語学習者の表現意図と韻律の習得をめぐって」2009

    • Author(s)
      福岡昌子
    • Total Pages
      70-97
    • Publisher
      凡人社

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi