• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Phenomenology of children's intersubjective formative in the kinesis-oriented class

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18530587
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TABATA Taketo  Miyagi University of Education, 教育学部, 准教授 (50344742)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords学校教育 / 学級集団 / 自己 / 共同性 / 気分 / 身体運動 / 現象学 / 軽度発達障害
Research Abstract

子どもが、しっかりした個性的な自己を培い、しかも、他の子どもと協調し合ったり、思い遣ることができるようになることは、学校教育の重要な目的である。この目的が、子どもの身体運動を豊かにする授業によって果されることを、記録収集した事例を示しつつ、現象学という哲学を再解釈しながら解明することが、本研究のねらいである。この研究は、集団活動ができなかったり、「キレて」しまう子ども、社会性に問題を抱える子どもに対する、所謂「通常」学級での支援の在り方にも、示唆を与えるものである。

  • Research Products

    (3 results)

All 2009 2008

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 学級集団における子どもの共同性と自己存在-グループ・ダイナミックス理論からハイデッガーの思索へ-2009

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      実存思想論集 XXIV

      Pages: 79-97

  • [Journal Article] 学級づくりによる子ども集団の成長-根本気分についてのハイデッガーの思索を導きとした事例研究-2008

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究(東京大学大学院教育学研究科教育創発学コース) 十二

      Pages: 1-26

  • [Presentation] 共同体の凝集性と実存の非性-教育実践研究に対するハイデッガー気分論の寄与-2008

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Place of Presentation
      国際基督教大学
    • Year and Date
      2008-06-28

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi