• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Fundamental research in social studies to promote viewpoints toward the workplace based on a sympathetic understanding of the working people

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18530687
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OSAWA Katsumi  Tokyo Gakugei University, 教育学部, 教授 (20323735)

Research Collaborator TANAKA Hideo  東京学芸大学, 附属小金井中学校, 教諭
HIRATA Hirotsugu  東京学芸大学, 附属小金井中学校, 教諭
OGURA Katsunori  東京学芸大学, 附属小金井小学校, 教諭
Project Period (FY) 2006 – 2007
Keywords教育学 / 社会科教育 / 職業観 / 勤労観 / 共感的理解
Research Abstract

実地調査を通して、秀でた生産活動や先見性に富む経営を行う人物の実相に迫ることから、活発な経済活動とそれを担う人間の働きを教材論的観点から具体的に明らかにし、小中の社会科学習指導要領を踏まえて、教材化の視点例とそれに基づく学習モデルを提案した。また、小学校の工業学習を例に、子どもの仕事認識と先行研究の考察を踏まえ、工業学習の新構想を提案すると共に、東京学芸大学附属小金井中学校と同附属小金井小学校にて働く人間への共感的理解に関する検証授業を行った。

  • Research Products

    (2 results)

All 2009 2008

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 仕事認識の育成をめざす小学校産業学習の検討2008

    • Author(s)
      大澤克美
    • Journal Title

      社会科教育研究 第103号

      Pages: 1-15

    • Peer Reviewed
  • [Book] 研究成果報告書2009

    • Author(s)
      大澤克美
    • Total Pages
      1-136

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi