• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Development of the parent support program for the infant with developmental disorders and the construction of the support system

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18530744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionFukushima University

Principal Investigator

MATSUZAKI Hirofumi  Fukushima University, 人間発達文化学類, 教授 (40114003)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) HIRUTA Genshirou  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (40282248)
TSURUMAKI Masako  福島大学, 人間発達文化学類, 教授 (40272091)
Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords特別支援教育 / 子育て支援 / 保護者支援 / プログラム / 支援システム
Research Abstract

発達障害児に対する関心が寄せられている中で、本研究では就学前の発達障害幼児とその保護者への支援を目的として福島大学内に早期支援室(「つばさ教室」)を開設し幼児への個別支援と保護者へのペアレント・トレーニングを実施した。その実践の一端については教大協の研究集会(熊本大学)で発表した。また福島大学附属特別支援学校の発達支援相談室「けやき」と連携して、ミドルテネシー州立大学(MTSU)の早期支援センター「プロジェクトHELP」の関係者を招き国際シンポジウムを開催し、早期発見と早期支援の重要性を関係各位に提言した。支援システムの構築については福島市教育委員会(就学指導審議会)と連携して発達障害幼児の就学指導の在り方や学校教育への移行支援の在り方について課題を整理した。

  • Research Products

    (3 results)

All 2008 2007 2006

All Journal Article (2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 発達障害早期支援「つばさ教室」でのペアレント・トレーニング-1年間の評価と課題-2008

    • Author(s)
      昼田源四郎・村田朱音・鶴巻正子・松崎博文
    • Journal Title

      福島大学総合教育研究センター紀要 第5号

      Pages: 17-24

  • [Journal Article] ミドルテネシー州立大学・読み書き障害センターの地域貢献・教育・研究活動2006

    • Author(s)
      昼田源四郎・鶴巻正子・松崎博文
    • Journal Title

      福島大学地域創造 第18巻、第1号

      Pages: 63-72

  • [Presentation] 発達障害幼児の保護者支援の在り方と課題-福島大学「つばさ教室」でのペアレント・トレーニングの取り組みから-2007

    • Author(s)
      松崎博文・昼田源四郎・鶴巻正子
    • Organizer
      第26回日本教育大学協会全国特殊教育研究部門合同研修会
    • Place of Presentation
      熊本大学
    • Year and Date
      2007-11-22

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi