• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Self-evaluation Report

Clarifying the Swedish Model of "Inclusive Education" after the 1990s to Today

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18530754
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

NIMONJI Masaaki  Osaka Kyoiku University, 教育学部, 教授 (00030461)

Project Period (FY) 2006 – 2009
Keywordsインクル-シブ教育 / スウェ-デン / ノ-マライゼ-ション / 1990年代
Research Abstract

日本においては、特別支援教育という理念のもとに特殊教育の再構築が進んでいる。国際的な文脈では「特別な教育ニ-ズ」に応じた教育がユネスコの主導によって進展している。こういった環境下に独自の発展をみせるスウェ-デンを捕らえ、インクル-シブ教育における「スウェ-デンモデル」の解明に取り組むという計画である。

  • Research Products

    (5 results)

All 2009 2008 2007

All Journal Article (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 1990年代のスウェ-デンにおけるインクル-シブ教育の状況2009

    • Author(s)
      二文字理明
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要、第IV部門 (印刷中)

  • [Journal Article] スウェ-デンの教育課程の翻訳と解題2007

    • Author(s)
      二文字理明
    • Journal Title

      発達人間学論叢 第10号

      Pages: 111-124

  • [Book] ノ-マライゼ-ション思想を基礎とするスウェ-デンの教育と福祉に関する法律集成2009

    • Author(s)
      二文字理明
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      桜井書店(印刷中)
  • [Book] フィンランドの先生 学力世界一のひみつ(関隆晴・二文字理明(監訳))2008

    • Author(s)
      ヤック・シ-ヴォネン、ニエミ、H(原著)
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      桜井書店
  • [Book] ソ-シャル・インクル-ジョンへの挑戦2007

    • Author(s)
      エリクソン, G. 二文字理明、石橋正浩(編著)
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2010-06-11   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi