2008 Fiscal Year Final Research Report
A Study on the Improvement of Reading Literacy among Medical Students and Medical Professionals
Project/Area Number |
18720142
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Japanese language education
|
Research Institution | Tokyo Women's Medical University |
Principal Investigator |
MIHARA Nakako Tokyo Women's Medical University, 医学部, 講師 (00343559)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | リーディング・リテラシー / 医療系大学生 / コミュニケーション教育 / コミュニケーション力 / 表現技術 / 読む / 書く / ピア・レスポンス |
Research Abstract |
コミュニケーション教育、日本語教育の専門知識をベースに、インストラクショナル・デザイン、医療人文学、医学教育準備教育、ピア・レスポンスの知見を踏まえた調査・研究がなされた。そして、その成果を反映し、医療系大学(医学部、看護学部)初年次生を対象としたカリキュラムおよびシラバスが作成され、学会においてその成果・今後の課題が公開された。
|
Research Products
(8 results)