• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Research on a new instructional design for English brought by the drilling of proceduralized knowledge and interaction

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18720148
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHokkaido Institute of Technology

Principal Investigator

KUDO Masayuki  Hokkaido Institute of Technology, 未来デザイン学部, 講師 (10321374)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords教授法 / 学習理論
Research Abstract

我が国の国際競争力を維持する上で、英語を中心とした外国語教育(第二言語教育)は、効果的な教授法の開発が求められている。しかしながら、長年の旺盛な第二言語教育研究、及び実践にも関わらず、我が国の第二言語教育は効果的だったとはいえない。本研究は我が国の第二言語教育に認知科学、学習心理学などの知見を交え、学際的なアプローチによる新たな教授法を開発する試みである。反復学習による言語学習方法は、多くの応用言語学者によってその効果が実証されてきたが、ほとんどは行動主義的なドリル学習であり、反復学習に認知科学的な解釈を与える研究は多くない。本研究は、構成主義教育手法の知見を踏まえ、認知負荷を極力少なくした基礎文法育成用認知過程のドリル学習装置を開発し、概念化を中心に教育課題としていた反省を生かし、言語学習における手続き型知識の獲得を目的とした教授法を研究した。この教授法は、特に文法知識を効率的に学ばなければならない初級学習者にとって重要かつ効果的な学習方法であることが理解できた。このような基礎研究が、今後の第二言語基礎教育に示唆を与えられれば幸いである。

  • Research Products

    (5 results)

All 2008 2007 2006

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] What's wrong with e-learning?2008

    • Author(s)
      Kudo, M
    • Organizer
      The 5th Graduate School of Education Forum
    • Place of Presentation
      International Christian University
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] Searching for an alternative instructional strategy for remedial EFL online learning : based on Cognitive Load Theory2007

    • Author(s)
      Kudo, M
    • Organizer
      Proceedings of E-Learn 2007
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] WBI-m-learningblended learning for EFL education : in support of cognitive task drill2007

    • Author(s)
      Kudo, M
    • Organizer
      Proceedings of the 23rd Annual Conference of JSET
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] The role of self-efficacy in EFL pedagogy : in relation with cognitive load in learning2007

    • Author(s)
      Kudo, M
    • Organizer
      The 4th Graduate School Student Forum
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] Design of Web-basedcognitive learning strategy (SingleCognitive Sub-skill Drills : SCSD) forEnglish remedial instruction2006

    • Author(s)
      Kudo, M
    • Organizer
      Proceedings of the 22nd Annual Conferenceof JSET
    • Year and Date
      20060000

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi