2008 Fiscal Year Final Research Report
Numeracy observed in children's play and its relationship to cognitive development on equal distribution
Project/Area Number |
18730403
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Akita University |
Principal Investigator |
YAMANA Yuko Akita University, 教育文化学部, 准教授 (10399131)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 教育系心理学 / 数量理解の発達 / 幼小連携 / 知的発達 / 幼児教育 |
Research Abstract |
特定の幼児を中心として,年少時から年長時までの間,遊びの中でみられる数量理解としての均等配分行動ならびに認知発達に関する様々な事象を分析した。その結果,従来おこなわれていたような実験では明らかにできなかった,その場における子どもの感情や,保育者や友だちとのかかわりによって変容する発達的な行動をとらえることができた。これらの研究成果は幼児教育における保育者の発達理解という観点からも重要であるといえる。
|
Research Products
(20 results)
-
[Journal Article] From grammatical number to exact numbers: Early meanings of 'one','two', and 'three' in English, Russian, and Japanese.2007
Author(s)
Sarnecka, B. W., Kamenskaya, V. G., Yamana, Y., Ogura, T., & Yudovina, Y. B.
-
Journal Title
Cognitive Psychology 55, 13
Pages: 6-168
Peer Reviewed
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-