• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Development of Emotion and Imagination in Young Children through Drama Play

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18730483
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionSapporo Gakuin University (2008)
Hokkaido University (2006-2007)

Principal Investigator

FUJINO Yuki  Sapporo Gakuin University, 人文学部, 准教授 (60322781)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords保育 / 幼児 / ドラマ遊び / 発達
Research Abstract

本研究の目的は、幼児保育におけるドラマ遊びの発達的意義を明らかにすることである。3〜6歳児15名程度の集団に対して週1回のペースでドラマ遊びを実施し、参与観察とビデオによる相互行為分析を行った。虚構世界を可視的に設定したケースでは、遊びのフレームの形成と情動経験との間に関連性を見出せた。可視的に設定しなかったケースでは、イメージを言葉で共有しながら日常世界を意味づけ直す過程において、認知と情動が密接に相互作用している様子を捉えた

  • Research Products

    (14 results)

All 2008 2007 2006 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (11 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 遊びの発達的意義と保育者の役割

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Journal Title

      保育の友 57(印刷中)

  • [Presentation] Children's mind in dramatization : How do cognition and emotion meet through drama play?2008

    • Author(s)
      Fujino, Y. & Ishiguro,H
    • Organizer
      The 2nd conference of International Society for Cultural and Activity Research (Paper presentation)
    • Place of Presentation
      San Diego
    • Year and Date
      20080000
  • [Presentation] 幼児における探検遊びの発達的意義2007

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会ワークショップ(話題提供)
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] 幼児の探検遊びにおけるストーリーの共同的理解過程-KODOMO Projectプレイショップ報告2007

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本心理学会第71回大会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      東洋大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] 幼児の探検遊びにおけるストーリーの共同的理解・創出過程2007

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第49回大会(ポスター発表)
    • Place of Presentation
      文教大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] 幼児の想像的探検遊びにおけるナラティブと学習2007

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      第1回国際アジア大会シンポジウム(話題提供)
    • Place of Presentation
      武蔵工業大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] A study of young children's folktale understanding thorough an exploration play : on the relation between emotion and imagination in play2007

    • Author(s)
      Fujino,Y
    • Organizer
      The 17th annual conference of European Early Childhood Education Research Association (Poster Presentation)
    • Place of Presentation
      Prague
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] 想像的ストーリー導入における「助け鬼」の変容過程2007

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本保育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      十文字学園女子大学
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] The Developmen of emotion and imagination in teacher-supported collective drama play2007

    • Author(s)
      Fujino,Y
    • Organizer
      The 35th annual congress of the Nordic Educational Research (poster presentation)
    • Place of Presentation
      Turku
    • Year and Date
      20070000
  • [Presentation] ドラマ遊びにおける現実と虚構への言及タイプ-KODOMO Projectプレイショップ報告2006

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      20060000
  • [Presentation] 遊びに対する保育心理学的アプローチ2006

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本心理学会第70回大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      20060000
  • [Presentation] 実践者と研究者の協働は何を生み出すか-遊びの協働研究による実践の拡張を事例に2006

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Organizer
      日本保育学会第59回大会自主シンポジウム
    • Place of Presentation
      浅井学園大学
    • Year and Date
      20060000
  • [Book] 保育心理学の基底2008

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Total Pages
      116-148
    • Publisher
      遊びの心理学:幼児期の保育課題
  • [Book] 障害のある幼児の保育方法2008

    • Author(s)
      藤野友紀
    • Total Pages
      96-115
    • Publisher
      遊びをはぐくむ

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi