2008 Fiscal Year Final Research Report
Study on the common culture and curriculum design for a new age -Focusing on a case of school reform in Germany
Project/Area Number |
18730491
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Educaion
|
Research Institution | University of Yamanashi |
Principal Investigator |
TAKAHASHI Eiji University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授 (40324173)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 共通教養 / 教育課程(カリキュラム) / ドイツ / 学校論 |
Research Abstract |
本研究では、ドイツにおける学校改革が、90年代から2000年代に大きく転換し、求められる共通教養の標準化(教育スタンダード)とそれに応じた教育課程編成の変化が見られることを明らかにした。具体的には、現代的課題(クラフキの「鍵的問題」)への対応を主眼に置いた共通教養とそれに基づいた教育課程編成から、共通教養を求められる能力(コンピテンシー)モデルとして提示し、その達成を図る教育課程編成への転換である。
|
Research Products
(4 results)