• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Study on the common culture and curriculum design for a new age -Focusing on a case of school reform in Germany

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18730491
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

TAKAHASHI Eiji  University of Yamanashi, 教育人間科学部, 准教授 (40324173)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords共通教養 / 教育課程(カリキュラム) / ドイツ / 学校論
Research Abstract

本研究では、ドイツにおける学校改革が、90年代から2000年代に大きく転換し、求められる共通教養の標準化(教育スタンダード)とそれに応じた教育課程編成の変化が見られることを明らかにした。具体的には、現代的課題(クラフキの「鍵的問題」)への対応を主眼に置いた共通教養とそれに基づいた教育課程編成から、共通教養を求められる能力(コンピテンシー)モデルとして提示し、その達成を図る教育課程編成への転換である。

  • Research Products

    (4 results)

All 2009 2008 Other

All Journal Article (1 results) Presentation (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 教育課程の国家基準の開発に関する一考察-ドイツにおける教育スタンダーズの開発から2009

    • Author(s)
      高橋英児
    • Journal Title

      山梨大学教育人間科学部紀要 第10巻

      Pages: 195-205

  • [Presentation] クラフキ「鍵的問題」構想の再考2008

    • Author(s)
      高橋英児
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学
    • Year and Date
      2008-10-12
  • [Presentation] ドイツの場合 -ドイツにおける「国家」基準の開発と教育課程開発の現状2008

    • Author(s)
      高橋英児
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      鳴門教育大学
    • Year and Date
      2008-07-05
  • [Remarks] (研究会における発表)高橋英児、ドイツにおける学校改革に関する一考察、フォーラムドイツの教育、2007年7月28日、明治大学

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi