2008 Fiscal Year Final Research Report
A Development of Teaching Method in Japanese Language Education for Japanese Children Applied a Concept of Japanese Linguistics and Japanese Teaching as a Foreign Language
Project/Area Number |
18730548
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | The National Institute for Japanese Language (2007-2008) Jissen Women's University (2006) |
Principal Investigator |
MORI Atsushi The National Institute for Japanese Language, 日本語教育基盤情報センター, 研究員 (30407209)
|
Research Collaborator |
TOYOTA Makoto 大阪市立住之江特別支援学校, 教頭
GOZU Tetsuhiro 愛媛県西余市立狩江小学校, 教諭
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 国語科教育 / 日本語学 / 日本語教育 / ロールプレイ / 聞き取り能力 / 小学生 / 高校生 / 授業実践 |
Research Abstract |
本研究は,日本語学・日本語教育の概念を応用し,小中高の国語科における指導法の開発を目的として進めた。具体的には,日本語教育におけるロールプレイ(特定の場面において,役割を演じることにより会話を学習する方法)を,小学校及び高等学校で実際に行い,その成果について検証した。また,国語科における聞き取り試験と小中高生の聞き取り能力の関係を検証するために,日本語非母語話者向けの聴解試験を児童・生徒に受験してもらい,その結果についての分析を行った。
|