• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

The Relationships between Reading Comprehension and Componential Factors in Preschool Children and Eeffective Reading Instruction

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18730562
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Special needs education
Research InstitutionPrefectural University of Hiroshima

Principal Investigator

HORIE Mayumi  Prefectural University of Hiroshima, 保健福祉学部, 助教 (90310862)

Project Period (FY) 2006 – 2008
Keywords医療・福祉 / 教育系心理学 / 軽度発達障害児 / 学習困難 / 読解力
Research Abstract

就学前児の読解力レベルごとに関係要因を明らかにした.読解力レベルを3つに分け,検討した結果,読解力と読みの速さ・理解語彙能力・言語処理を伴った作動記憶にはそれぞれ有意な相関が得られた.また,短文読解できる者と出来ない者では,読みの速さの成績に差が見られ,短文読解と文章読解できる者では読みの速さ・語彙能力・言語処理能力に差が見られた.

  • Research Products

    (5 results)

All 2009 2007 2006

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 就学前児の読解力-聴覚的理解力との関係を中心に-2009

    • Author(s)
      堀江真由美、玉井ふみ
    • Journal Title

      県立広島大学保健福祉学部誌「人間と科学」 第9巻1号

      Pages: 29-38

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文字を読みはじめた時期の子どもの読解力とその関係要因について2007

    • Author(s)
      堀江真由美、玉井ふみ
    • Journal Title

      県立広島大学保健福祉学部誌「人間と科学」 第7巻1号

      Pages: 71-81

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 文字を読みはじめた時期の子どもの読解力とその関係要因について2007

    • Author(s)
      堀江真由美,玉井ふみ
    • Organizer
      広島保健福祉学会第8回学術大会
    • Place of Presentation
      広島県三原市
    • Year and Date
      2007-12-08
  • [Presentation] 文字を読みはじめた子どもの読解力と関係する要因2007

    • Author(s)
      堀江真由美,玉井ふみ
    • Organizer
      日本LD学会第16回大会
    • Place of Presentation
      横浜市
    • Year and Date
      2007-11-24
  • [Presentation] 就学前の子どもの読み能力とその関係要因について2006

    • Author(s)
      堀江真由美、玉井ふみ
    • Organizer
      第32回コミュニケーション障害学会
    • Place of Presentation
      北海道
    • Year and Date
      2006-07-15

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi