2008 Fiscal Year Final Research Report
The Relationships between Reading Comprehension and Componential Factors in Preschool Children and Eeffective Reading Instruction
Project/Area Number |
18730562
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Special needs education
|
Research Institution | Prefectural University of Hiroshima |
Principal Investigator |
HORIE Mayumi Prefectural University of Hiroshima, 保健福祉学部, 助教 (90310862)
|
Project Period (FY) |
2006 – 2008
|
Keywords | 医療・福祉 / 教育系心理学 / 軽度発達障害児 / 学習困難 / 読解力 |
Research Abstract |
就学前児の読解力レベルごとに関係要因を明らかにした.読解力レベルを3つに分け,検討した結果,読解力と読みの速さ・理解語彙能力・言語処理を伴った作動記憶にはそれぞれ有意な相関が得られた.また,短文読解できる者と出来ない者では,読みの速さの成績に差が見られ,短文読解と文章読解できる者では読みの速さ・語彙能力・言語処理能力に差が見られた.
|