• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Technically-enhanced high variability phonetic training and its effective application to English listening training for Japanese learners

Research Project

Project/Area Number 18F18724
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

峯松 信明  東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (90273333)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) GUEVARA RUKOZ ADRIANA  東京大学, 工学(系)研究科(研究院), 外国人特別研究員
Project Period (FY) 2018-11-09 – 2021-03-31
Keywords外国語音声教育 / 高変動音声訓練法 / 音声変形技術 / 音声の性別・体格差 / 音素の同定と識別 / 聴取実験
Outline of Annual Research Achievements

外国語学習者の聴き取りの頑健性を向上させることを目指す。母語話者には問題とならない音響的変動(雑音や歪み)が,非母語話者の聴き取りを大きく妨げることが頻繁に起きる。申請者らは High Variability Phonetic Training(HVPT,高変動音声訓練法)と呼ばれる,音声素材に様々な音響変動を施した刺激を用いて聴き取り訓練を行なう手法を,音声変形技術を使って自動化,効率化することに成功している。本研究では,様々な変形が技術的に可能となった Technically-Enhanced HVPT(TE-HVPT) を用いて,1) どのような音響変形を施すことが効果的なのか,2) どのような聴き取りタスクを課すことが効果的なのか,など,TE-HVPT を外国語音声学習において実践的に使うことを前提に,様々な教育的検討を行なう。
ポスドクのGUEVARA RUKOZ ADRIANA 氏は2018年11月末に来日した。峯松研究室で開発した TE-HVPT プログラムを用い,話者の年齢・体格に起因する音響変形,更には,収録環境に起因する音響変形を多様化し,r/l の識別・同定をタスクとして,TE-HVPT の効果を分析的に調査した。webを用いた,音声聞き取りゲームの形式で教材を開発し,学習スタイルとしては受動的な聞き取り訓練と,能動的な聞き取り訓練となるように設計した。実験の結果,後者の場合に TE-HVPT が学習者の聞き取り能力を向上させることが示された。本研究成果は国内外の学会にて発表したが,特に,音声技術に基づく外国語学習支援に関する国際ワークショップ(SLaTE2019)にて,優秀発表賞を受賞するなど高い評価を得た。今後の研究成果が期待されたが,氏の就職が決まり,残念ではあるが,本プロジェクトは途中で終了せざるを得なかった。

Research Progress Status

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

翌年度、交付申請を辞退するため、記入しない。

  • Research Products

    (3 results)

All 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Edinburgh(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Edinburgh
  • [Journal Article] Prototyping a web-based phonetic training game to improve /r/-/l/ identification by Japanese learners of English2019

    • Author(s)
      Adriana Guevara-Rukoz, Alexander Martin, Yutaka Yamauchi, Nobuaki Minematsu
    • Journal Title

      Proceedings of the 8th ISCA Workshop on Speech and Language Technology in Education

      Volume: 8 Pages: 20-24

    • DOI

      10.21437/SLaTE.2019-5

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Using artificial speaker variability in High Variability Phonetic Training2019

    • Author(s)
      Adriana Guevara-Rukoz, Yutaka Yamauchi, Alexander Martin, Nobuaki Minematsu
    • Organizer
      日本音響学会

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi