2022 Fiscal Year Final Research Report
Analysis of Mutual Influence Relationships Based on a Comparison of Byzantine and Medieval Italian Church Decoration Programs
Project/Area Number |
18H00632
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Waseda University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
菅原 裕文 金沢大学, 歴史言語文化学系, 准教授 (40537875)
児嶋 由枝 早稲田大学, 文学学術院, 教授 (70349017)
武田 一文 筑波大学, 芸術系, 助教 (90801796)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ビザンティン美術 / ロマネスク美術 / キリスト教図像学 / カッパドキア / 南イタリア / 正教神学 |
Outline of Final Research Achievements |
The mutual influence of Middle and Late Byzantine art (9th-14th centuries) and Italian art of the Romanesque and Gothic periods (10th-14th centuries) is discussed, especially in terms of church decorative programs. While one-sided influence from Byzantine to Italian art has been discussed so far, influence from Italian to Byzantine art has also been recognized in the Balkans. The program of church decoration, which questions what kind of theological intention should be given to the placement of images in a three-dimensional church space, yielded concrete results regarding the placement of the "Ascension of Christ" and Old Testament scenes.
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Free Research Field |
美術史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
中世イタリア美術史においてこれまで解明されていなかったいくつかの図像の意味が明らかになった。これらはある意味でルネサンス美術の基礎を形成するもので(特に「受難の聖母」図像)、ルネサンス美術(特にジョヴァンニ・ベッリーニやマンテーニャ)へのビザンティン美術の寄与が具体的に指摘される成果を得ることができた。 一方ビザンティン美術史の側では、イタリアからの影響によって解明された図像の細部があり、神学(東方正教とカトリック)と歴史学の分野にも寄与がなされた。
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