• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

A New EFL e-Learning Package Development for a Better Collaboration between High Schools and Universities Taking the Entrance Exam Reform as an Opportunity

Research Project

Project/Area Number 18H00683
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

岡田 毅  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任教授 (30185441)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 健  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (40402242)
坂本 泰伸  東北学院大学, 情報学部, 教授 (60350328)
山口 高領  秀明大学, 学校教師学部, 専任講師 (60386555)
江藤 裕之  東北大学, 国際文化研究科, 教授 (70420700)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywordse-ラーニング / 入試改革 / 高大接続 / 英語教育 / 英語学習者コーパス
Outline of Annual Research Achievements

前年度よりの研究費繰越を受けて、令和4年度は当初企図していた計画のうち、特に英文読解力養成支援のために開発した独自e-ラーニングシステムiBELLEs+と学習素材英文の日本人学習者向け難易度測定システムDREC-Jの最適マッチングの検証結果の国内外学会での活発な発表と、それを通してのフィードバックの収集に努めようとした。前年度までのオンラインを介しての発表や検証実験が必ずしも十分な成果を上げるに至らなかった反省を受けて、ハンズ・オン形式でのシステム活用指導と、e-ラーニングとの相乗効果をもたらす人間教員による対面式授業のあり方を模索する予定であった。
COVID-19の感染者数の推移は一進一退を繰り返し、国内での対面式授業等の環境が復活の兆しを見せたものの、多くの大学や高校への訪問授業や対面調査などは自粛を余儀なくされた。令和4年秋には英国で開催された国際学会での研究発表も受理されたが、海外での感染拡大に伴う移動のリスクを勘案し、発表の辞退やオンライン形式での参加に留まらざるを得なかった。それでも、後続のリストに挙げたように可能な限りの論文発表や学会発表及び講演を行なった。協力関係にある高等学校の英語教員からは、大学入試における英語の特に「話す」能力についての評価方法や基準が明示されない中で、高校としての指導の困難さに関する意見が数多く聞かれた。
オンライン型の英語授業実施の中で、英文パッセージ全体の読みの速度と内容把握の度合いに関して、新しい分析を重ね、(1)対象となる英文の難度、(2)学習者の習熟度、(3)読解速度、(4)内容理解の正確さ、という4つの変数の相関関係について新しい知見を得ることに成功し、国外の学会で発表することができた。この研究で得られた学習者データ及び分析結果は、専用のwebページ等から発信し、関連分野の研究者の今後の研究の発展に貢献する予定である。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 6 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] In Search for the Optimal Matching of the EFL Learners and their Reading Materials2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 21wst European Conference on e-Learning: Brightin

      Volume: 21 Pages: 122-125

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Aspects in the development of critical thinking in Asian EFL higher education: A critical review2022

    • Author(s)
      Thiri Soe, Eto Hiroyuki
    • Journal Title

      International Journal of Linguistics, Literature and Culture

      Volume: 9 Pages: 1-15

    • DOI

      10.19044/llc.v9no4a1

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] インターネットと英語ライティングマニュアルを活用した英語アカデミックライティングのスキルアップ2022

    • Author(s)
      江藤裕之
    • Journal Title

      看護研究

      Volume: 55 Pages: 634-639

  • [Journal Article] The role of individual factors in L2 vocabulary learning with cognitive-linguistics-based static and dynamic visual aids2022

    • Author(s)
      Takeshi Sato, Yuda Lai, Tyler Burden
    • Journal Title

      ReCALL

      Volume: 34 Pages: 201-217

    • DOI

      10.1017/s0958344021000288

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] L2 vocabulary learning with animated aids -Do learner factors affect L2 production with figurative expressions?2022

    • Author(s)
      Takeshi Sato, Yuda Lai, Tyler Burden
    • Journal Title

      Ampersand

      Volume: 9 Pages: 100100-100101

    • DOI

      10.1016/j.amper.2022.100100

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] What does image schema facilitate in English L2 vocabulary processing? The effectiveness of schematic visual aids for the enhancement of metaphoric competence in learning phrasal verbs2022

    • Author(s)
      Takeshi Sato, Masa’aki Ogura, Tyler Burden
    • Journal Title

      Cognitive Linguistic Studies

      Volume: 9 Pages: 202-222

    • DOI

      10.1075/cogls.20022.sat

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Online collaborative writing: learners’ perceptions and their changes using data visualization tools and interviews2022

    • Author(s)
      Takehiro Hashimoto, Takeshi Sato
    • Journal Title

      Short papers from EUROCALL 2022

      Volume: 1 Pages: 147-153

    • DOI

      10.14705/rpnet.2022.61.1450

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] EFL Reading Speed and Comprehension: Combining Three e-learning Systems2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto,Takane Yamaguchi
    • Journal Title

      Abstracts and Conference Materials for the 20th European Conference on e-Learning: Berlin

      Volume: 20 Pages: 101-102

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Usage Patterns and Meanings of High-Frequency English Verbs: A Multi-Word Expression Approach to Japanese High School EFL Textbook Analysis2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Hiroko Sakaba
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics & English Literature

      Volume: 10 Pages: 116-130

    • DOI

      10.7575/aiac.ijalel.v.10n.4p.116

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Challenges and Prospects of Pre-service Teacher Education Using Portfolios as a Reflection Tool2023

    • Author(s)
      Yamaguchi Takane; Jimbo Hisatake; Hisamura Ken
    • Organizer
      The 57th RELC International Conference 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effectiveness of the learning software for EFL chunk reading using eye-tracking data2023

    • Author(s)
      Kotaro Hayashi, Takeshi Sato
    • Organizer
      CamTESOL 2023
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] In Search for the Optimal Matching of the EFL Learners and their Reading Materials2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto
    • Organizer
      European Conference of E-Learning (ECEL) 21st conference at Brighton
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 一貫性あるカリキュラム策定と授業提供~東北大学モデル~2022

    • Author(s)
      岡田毅
    • Organizer
      アルクエデュケーションセミナー
    • Invited
  • [Presentation] The Need to Create a Competency Framework for Teachers of EAP for Japanese Universities2022

    • Author(s)
      Takeshi Okada
    • Organizer
      BALEAP (British Association of Lecturers of English for Academic Purposes) PIM: From EAP Teacher to EAP Educator
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Online collaborative writing in the EFL environment: Learner’s perception and its change using data visualization tools and interviews as mixed methods research2022

    • Author(s)
      Takehiro Hashimoto, Takeshi Sato
    • Organizer
      EUROCALL 2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] EFL Reading Speed and Comprehension: Combining Three e-learning Systems2021

    • Author(s)
      Takeshi Okada, Yasunobu Sakamoto, Takane Yamaguchi
    • Organizer
      European Conference of E-Learning (ECEL) 20th conference at Berlin
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] iBELLEs+教員ログイン

    • URL

      https://ibelles.jp/iBELLEsPlus/MasterLogin

  • [Remarks] iBELLEs+学生ログイン

    • URL

      https://ibelles.jp/iBELLEsPlus/Login

  • [Remarks] DREC-Jポータルサイト

    • URL

      https://sites.google.com/site/drecjpotarusaito/drec-j_manual

  • [Remarks] DREC-J

    • URL

      http://drec-j.jp/

  • [Remarks] IPCCAログインページ

    • URL

      https://atarime.cs.tohoku-gakuin.ac.jp/tools/public/ipcca/#/

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi