• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

A New EFL e-Learning Package Development for a Better Collaboration between High Schools and Universities Taking the Entrance Exam Reform as an Opportunity

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18H00683
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

OKADA Takeshi  東北大学, 高度教養教育・学生支援機構, 特任教授 (30185441)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 健  東京農工大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (40402242)
坂本 泰伸  東北学院大学, 情報学部, 教授 (60350328)
山口 高領  秀明大学, 学校教師学部, 専任講師 (60386555)
江藤 裕之  東北大学, 国際文化研究科, 教授 (70420700)
浅川 照夫  名古屋外国語大学, 外国語学部, 教授 (50101522)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywordse-ラーニング / 大学入試 / 高大接続 / 英語教育 / 英語学習者コーパス
Outline of Final Research Achievements

By the end of 2019, we had achieved our initial goals and were able to conduct development research and demonstration tests of the e-learning system, disseminate the system to cooperating schools, and make presentations at domestic and international conferences and research meetings.
However, the postponement of the introduction of an external English language certification test for university entrance examinations and the pandemic of COVID-19 forced a decisive change in our research methods, including system development, dissemination to practical classes, and various symposiums.
In the latter half of the research period, we conducted a new online demonstration experiment combining the e-learning systems, which had been developed and verified, with an English reading speed measurement system and were able to select the most appropriate learning materials for Japanese university students and clarify the correlation between reading speed and correctness of the comprehension.

Free Research Field

英語教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究で開発し提供するのは、中等高等教育がTOEFLテスト素材を基礎とした共通・共用コンテンツを、これまでにない機能を実装したeラーニングシステム上で活用し、同じ方向性を持ったEFL教育を展開する我が国初の機会である。これを成功に導くためのガイドラインの作成・提案と授業実践が本研究の独創性そのものである。研究代表者が長年続けてきたコーパス構築と分析研究の成果に立脚し、EFL学習者のメタ認知負荷を極力抑え、学習のプロセスを客観的に把握するための「学習者によるアノテーション付与を受けたコーパス」としての教材コンテンツがeラーニングシステムの上で再帰的に構築され利用されるという独創性がある。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi