2022 Fiscal Year Final Research Report
Survey on global negotiation skills in international education focusing on MUN
Project/Area Number |
18H00684
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Dokkyo University (2019-2022) University of Tsukuba (2018) |
Principal Investigator |
KIDA TSUYOSHI 獨協大学, 外国語学部, 教授 (70584415)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
ファースト トーマス ノートルダム清心女子大学, 文学部, 准教授 (10714305)
COWIE NEILJAMES 岡山大学, 全学教育・学生支援機構, 教授 (30379812)
ZENUK西出 Lori 神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (30453145)
生田 祐子 文教大学, 国際学部, 教授 (50275848)
PAREPA LAURA・ANCA 津田塾大学, 総合政策研究所, 研究員 (60837920)
齊藤 園子 北九州市立大学, 外国語学部, 准教授 (70390466)
濱嶋 聡 名古屋外国語大学, 世界共生学部, 教授 (80238063)
立木 ドナ 神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (80347517)
Inugai Carol 筑波大学, 教育推進部, 客員教授 (90817032)
石田 尊 筑波大学, 人文社会系, 准教授 (40387113)
Smith Craig 京都外国語大学, 外国語学部, 教授 (60390100)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | グローバル人材育成 / グローバル教育 / 国際交渉力 / 評価指標 / 外国語教育 / 模擬国連 / 大学の国際化 / 国際比較 |
Outline of Final Research Achievements |
Global negotiation skills, defined as, beyond mere English communication skills, the practical ability to lead consensus building by exercising leadership in negotiations and dialogues to solve problems in the international arena, are considered as an important component of global education. Model United Nations (MUN), which is used as one of its teaching materials, is investigated and its participating students empirically analyzed to understand a learning environment good for the development of global negotiation skills.Based on the comparison of different MUNs and analyses of data coming from participants, a concrete learning evaluation index for global negotiation was developed with the purpose to to provid a direction and guideline for rational global education. The potential of MUN as a tool for global education is also examined and its specific role in Japanese higher education is considered.
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Free Research Field |
外国語教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
模擬国連が潜在的に持つ学修項目を「スキル・テクニック」、「知識・理解」、「姿勢・価値観」の3レベルで整理し、具体的な27項目を抽出した。これらは国際交渉力を下支えする基本コンピテンシーであり、グローバル教育でも重要な学修項目である。能力涵養のためには、交渉すべき内容を重視する学修と英語運用能力を主に訓練するスキル学修の両方が必要である。英語の語学教員よりも日常的に英語で交流できる外国人留学生の有用性や、学術的に適切な内容重視学修を英語で担える教員の欠如が問題として浮上した。我が国における限られた教育資本を有効活用するためにも今後の教員人事計画や国際化プログラムを考える上で考慮すべき点であろう。
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