2021 Fiscal Year Final Research Report
Validation of the National Core-Curriculum for Pre-Service English Teacher Education and Development of its Concrete and Comprehensive Programs
Project/Area Number |
18H00687
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
|
Research Institution | Tokyo Gakugei University |
Principal Investigator |
Kasuya Kyoko 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (40456249)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
馬場 哲生 東京学芸大学, 教育学研究科, 教授 (00198946)
酒井 英樹 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (00334699)
阿部 始子 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00449951)
臼倉 美里 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00567084)
高山 芳樹 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (10328932)
萬谷 隆一 北海道教育大学, 教育学部, 教授 (20158546)
太田 洋 東京家政大学, 人文学部, 教授 (30409825)
竹内 理 関西大学, 外国語学部, 教授 (40206941)
鈴木 渉 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (60549640)
阿野 幸一 文教大学, 国際学部, 教授 (70400596)
中野 達也 駒沢女子大学, 人文学部, 教授 (70784338)
内野 駿介 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (80825456)
川上 典子 鹿児島純心女子大学, 人間教育学部, 教授 (90310060)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | 英語教育 / 教員養成 / コアカリキュラム |
Outline of Final Research Achievements |
We proposed how to handle the learning items and objectives listed in the "Core Curriculum for Foreign Language (English) in the Elementary School Teacher Training Course" and the "Core Curriculum for Foreign Language (English) in the Middle and High School Teacher Training Course" in the form of a Model Program. To create the Model Program, we verified the validity and effectiveness of the prior implementation of the Core Curriculum, conducted a questionnaire survey of university faculty members, interviewed university faculty members, and examined the syllabi of each university. Based on these surveys, we compiled a report on the Comprehensive and Concrete Model Programs, prepared a brochure with the essentials, and sent it to universities with teacher training programs. We also made a presentation at AILA, the world's leading conference on applied linguistics.
|
Free Research Field |
英語教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
英語教育改革の実現のためには、小・中・高の各校種で教鞭をとる教員の果たす役割が大きいことは言を俟たない。養成段階で学習するべき項目と目標を挙げるにとどまらず、教育実習や英語力の伸長等について具体的なアイディアを示した包括的なモデルプログラム、各項目をどのように工夫して授業で扱うかを示した具体的なプログラムを作成した意義は大きいと考えている。
|