• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

International development of lesson study to promote elementary school students' non-cognitive skills

Research Project

Project/Area Number 18H01022
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

井上 典之  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (90805623)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywords非認知能力 / 授業研究 / 国際コラボレーション / 全人格的成長
Outline of Annual Research Achievements

本研究では算数教育のベテラン小学校教員14名の算数の授業のビデオデータの収集を行い、授業後に児童アンケートを行って児童の非認知的な学び、特に自己決定理論の自律性・有能感・関係性についてのデータを収集した。授業後には授業で教員がいかに児童の全人格的な成長を心がけて授業を行ったかについて調べるフォローアップ・インタビューを行った。これらのデータの分析から、ベテラン教師は教科を教える中で児童の特性を考えながら多様な工夫を行って児童の非認知的な学びを促進させていることが明らかになった。また児童のアンケートの結果を教師経験3年以内の教師による算数授業から得られた児童アンケート結果と比べると、ベテラン教師の授業では有意差のある形で児童の非認知的な学びが促進されている事が分かった。本プロジェクトではこの研究成果をオランダで開催された世界授業研究学会(WALS, 2019)で発表したものの、コロナ禍により研究は一時中断した。しかしながらその後研究を再開させ、アメリカ2大学、ヨーロッパ2大学、アジア2大学を訪問して教科の学びの中で児童の非認知的な学びを促進させるための国際的な授業研究のイニシアチブを進めることに貢献した。2022年には本研究の成果をもとにした査読付き論文2本を海外の研究者との共著の形で国際学術誌(Int. J. of Lesson and Learning Study、Science Education Int.)に発表し、スペインで行われた数学教育心理学会(PME)とアルメニアで行われたヨーロッパ教育学会(ECER)にて研究成果を発表した。また2023年にはエクス-マルセイユ大学の研究者らと本研究のテーマに関わる 学術書(Rowman & Littlefield)とイギリスのチームと進めてきた学術書(Springer)のBook chapterが出版される予定である。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of Cambridge(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Cambridge
  • [Int'l Joint Research] Aix-Marseille University(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      Aix-Marseille University
  • [Int'l Joint Research] University of Denver/University of San Diego(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Denver/University of San Diego
  • [Int'l Joint Research] Chulalongkorn University/Kasetsart University(タイ)

    • Country Name
      THAILAND
    • Counterpart Institution
      Chulalongkorn University/Kasetsart University
  • [Journal Article] Guiding educational innovation to promote children's non-cognitive abilities to succeed: implementation of the Sesame Street curriculum in Japan.2022

    • Author(s)
      Inoue, N., & Light, D.
    • Journal Title

      International Journal of Lesson and Learning Studies

      Volume: 11 Pages: 245-259

    • DOI

      10.1108/IJLLS-02-2022-0020

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The impact of pre-service teachers' pedagogical beliefs on teaching science as inquiry: A silent antagonist for effective inquiry-based science lessons.2022

    • Author(s)
      Nawanidbumrung, W., Samiphak, S., & Inoue, N.
    • Journal Title

      Science Education International

      Volume: 33 Pages: 112-121

    • DOI

      10.33828/sei.v33.i1.12

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Looking into the non-cognitive dimension of mathematics teaching.2022

    • Author(s)
      Inoue, N.
    • Organizer
      Psychology of Mathematics Education (PME)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What Really Drives Teachers Doing Japanese Lesson Study?: Promoting Students’ Non-cognitive Development in Academic Lessons2022

    • Author(s)
      Inoue, N.
    • Organizer
      European Conference on Educational Research
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Creating a Teacher Collective: Professional Development Within the Group, the Community, and the Network2023

    • Author(s)
      Maria Impedovo, Karen Ferreira-meyers, Noriyuki Inoue
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      Rowman & Littlefield Pub Inc (2023/8/14)
    • ISBN
      1475869363
  • [Book] Knowing better: Universities and epistemic justice in a plural world. (Chap. 4)2023

    • Author(s)
      Inoue, N.
    • Total Pages
      19
    • Publisher
      Springer

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi