2021 Fiscal Year Final Research Report
A study on systematization of next generation information education of elementary and secondary education toward advanced information technology foundation society
Project/Area Number |
18H01045
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09070:Educational technology-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Horita Tatsuya 東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐藤 正寿 東北学院大学, 文学部, 教授 (00823494)
高橋 純 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10310757)
渡邉 光浩 鹿児島女子短期大学, その他部局等, 准教授 (10823685)
板垣 翔大 宮城教育大学, 教育学部, 講師 (20847850)
佐藤 和紀 信州大学, 学術研究院教育学系, 助教 (30802988)
山本 朋弘 中村学園大学, 教育学部, 教授 (40772843)
槇 誠司 東京情報大学, 総合情報学部, 教授 (60846997)
石塚 丈晴 福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 教授 (70293602)
三井 一希 常葉大学, 教育学部, 講師 (70880102)
柴田 隆史 東海大学, 情報通信学部, 教授 (90367136)
泰山 裕 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90748899)
黒上 晴夫 関西大学, 総合情報学部, 教授 (20215081)
野中 陽一 横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 教授 (10243362)
小柳 和喜雄 奈良教育大学, 教職開発講座, 教授 (00225591)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 情報教育 / 高度情報技術基盤社会 / 初等中等教育 / 教育内容 / 教育課程 |
Outline of Final Research Achievements |
Students who will live in the next generation are required to develop literacy on the premise of a society based on advanced information technology. This study envisaged next-generation information education in primary and secondary education for an advanced information technology-based society. After promoting elemental studies that will become the foundation of information education in the next decade on an individual and empirical basis, we attempted to systematise the results of these studies and the developed practices, teaching materials and other outcomes. Through a back-and-forth between elemental research and systematisation of results, practical research was conducted in each of the 11 elemental areas of information use, ICT tool use, programming, technological understanding, social understanding, statistical literacy, contextual thinking, overcoming the shadow of informatisation, class design, class practice and teacher training.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
AIやIoTなどに代表されるような情報技術が急速に高度化して社会の基盤となり、生活、産業、ひいては社会構造が大きく変容しつつある中、次世代を生きることになる児童生徒には、高度情報技術が基盤となった社会を前提としたリテラシーの育成が求められる。 本研究は、2030年頃と想定される学習指導要領の策定に対して学術的エビデンスを提供することで貢献しようという立場で取り組んだ。 本研究では、高度情報技術社会に向けた初等中等教育における次世代情報教育を構想した。要素研究と成果の体系化の往還を経て、11分野の要素ごとに実践的な研究を実施した。
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