2021 Fiscal Year Final Research Report
Theoretical and empirical studies on spatio-temporal agglomeration of economic activities
Project/Area Number |
18H01556
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 22050:Civil engineering plan and transportation engineering-related
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Research Institution | Kanazawa University |
Principal Investigator |
Takayama Yuki 金沢大学, 地球社会基盤学系, 准教授 (90612648)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山口 裕通 金沢大学, 地球社会基盤学系, 助教 (10786031)
村上 大輔 統計数理研究所, データ科学研究系, 助教 (20738249)
中山 晶一朗 金沢大学, 融合科学系, 教授 (90334755)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 時空間集積メカニズム / 交通・立地統合モデル |
Outline of Final Research Achievements |
The effects of urban transportation policies, such as transportation infrastructure improvements, differ significantly in the short- and long-run. This is because the short-run impact of alleviating traffic congestion can change the spatio-temporal agglomeration structure of economic activities (location and size of urban centers, distribution of work start time) in the long run. However, there is no approach for examining the long-run effects. In this study, we conducted theoretical and empirical studies to clarify the spatio-temporal agglomeration mechanism of economic activities. We then develop a method for evaluating the long-run effects of the policies.
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Free Research Field |
土木計画学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の特色は大きく分けて二点存在する.一点目は,経済活動の時空間集積メカニズムに関する基礎理論の構築である.“交通と土地利用の密接な関係”が経済活動の時空間分布に大きな影響を与えることは広く認識されている一方で,経済集積現象に関する研究は交通/立地のみに注目した状態が続いていた.理論・実証の両面からその統合を目指す本研究は,時間・空間集積の相互作用を適切に理解するための基礎となりうる. 二点目は,政策効果分析の実用化技術を開発したことである.この技術開発は,コンパクトシティ化・モビリティシェアなどの経済活動の時空間集積構造を大幅に変化させる政策・新技術の長期的影響の評価を可能にするものである.
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