2022 Fiscal Year Final Research Report
Extending human knowledge with game AI beyond human capabilities
Project/Area Number |
18H03347
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 62040:Entertainment and game informatics-related
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Ito Takeshi 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 教授 (40262373)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
保木 邦仁 電気通信大学, 大学院情報理工学研究科, 准教授 (00436081)
山本 雅人 北海道大学, 情報科学研究院, 教授 (40292057)
松原 仁 東京大学, 大学院情報理工学系研究科, 教授 (50325883)
池田 心 北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80362416)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | ゲームAI / 深層学習 / 知の拡張 / 可視化技術 / 学習支援 |
Outline of Final Research Achievements |
AI that exceeds human capabilities in various games, as exemplified by AlphaGo, is now being developed. There is a need for technology to extend human capabilities using these technologies. In this study, we have conducted research to develop a learning support system using a sufficiently strong game AI and to clarify to what extent the level of the game AI that has actually become stronger has been improved by human players. Specifically, the following research results were obtained: 1) We proposed a system to support human understanding and learning using a game AI that surpasses humans; 2) We numerically demonstrated the impact of the game AI on the play of top players and discussed the characteristics of the game AI.
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Free Research Field |
ゲーム情報学、認知科学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
人工知能は、2045年問題に代表されるように人智を超えるレベルが近づきつつある。ゲームAIは問題解決空間の狭さから、一足先に人間を超える性能のAIが登場している。ゲームAIを用いて、人間を超えたレベルのAIとどのように付き合っていくべきかを考えることは、さまざまな分野で人間を超える人工知能が出現した場合の良いベンチマークになると考える。特に、深層学習を用いた人工知能は、学習内容がブラックボックスであるという問題があり、これを可視化する技術やこのようなAIが人間の思考にどのような影響を与える可能性があるのかを調べることは学術的にも社会的にも有意義であると考える。
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