• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Development and Evaluation of Multilingual Resources Workbench for CEFR-based Foreign Language Teaching

Research Project

Project/Area Number 18H03658
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

投野 由紀夫  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (10211393)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長屋 尚典  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 准教授 (20625727)
三宅 登之  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (40259213)
パルマヒル フロリンダ  東京外国語大学, 世界言語社会教育センター, 講師 (40813176)
根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
藤縄 康弘  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (60253291)
秋廣 尚恵  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 准教授 (60724862)
ティプティエンポン コシット  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 講師 (70759208)
黒沢 直俊  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (80195586)
加藤 晴子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90275818)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords外国語教育 / CEFR / 多言語教育 / 言語教育資源 / シラバス構築 / 教材研究 / テスト開発 / e-learning
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、言語教育の学習・教授・評価の汎用枠組として世界的に影響力を持ちつつある ヨーロッパ;言語共通参照枠(CEFR)に 準拠し日本の英語教育に適用するために構築された CEFR-Jを多言語学習用に機能拡張し、CEFR基盤による教育用言語資源構築 のための「CEFR-J外国語教育資源整備用ワークベンチ」を開発するための基礎研究である。
このワークベンチは、CEFR-Jレベル別CAN-DOリスト一式に対応付けした語彙・表現・構文等の多言語教育用言語資源を作成する ツール類とコーパスを実装する。これによりCEFR準拠の外国語シラバス構築、教材研究、テスト開発、e-learning コンテンツ 作成などの基礎資料を構築することができ、双方向学習の特性を活かし当該言語の母語話者の日本語学習にも適用可能となる 。本研究ではその構築手法の開発、多言語による具体的実装とその評価を目的とする。
2021年度は、コロナ感染の拡大の影響で、全体で集まる研究会議の回数が減少のまま推移した。そのため、各研究者がそれぞれの言語での資源類(語彙表、フレーズ表、Can-Do テスト)の英語から多言語への翻訳などの作業を進め個別に英語からの有効な手法として活用できる点と改善点をまとめた。
さらに、東京外国語大学言語文化学部で専攻言語として提供される28言語のうち英語・日本語を除く26言語に関して、教育用コーパスの構築を試みた。これは、当該言語のインターネットから小中学校の教科書(母語話者用)+外国語教育用教材などのCEFRレベル判定に寄与しそうな難易度の低いテキストを収集し、それらをコーパスとして整形し Sketch Engine 上で整備した。その他、外部の評価用資料類、多言語関係ツールを収集整備することに充て、かつ、全体の資料類を閲覧できる web サイトの構築などを中心に研究を行いまとめとした。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 6 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 語彙の実態から文法の本質へ―経験的な言語普遍論研究に資する独英語対照言語学の試み―2023

    • Author(s)
      藤縄康弘
    • Journal Title

      ドイツ文学

      Volume: 166 Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The impact of the CEFR in Japan2022

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      David Little and Neus Figueras ed. Reflecting on the Common European Framework of Reference for Languages and its Companion Volume

      Volume: - Pages: 10-12

  • [Journal Article] 副詞“在”による事象の統合化機能2022

    • Author(s)
      三宅登之
    • Journal Title

      東京外国語大学論集

      Volume: 103 Pages: 33-49

    • DOI

      10.15026/116892

  • [Journal Article] Beyond questions: Non-interrogative uses of ano ‘what’ in Tagalog2022

    • Author(s)
      Naonori Nagaya
    • Journal Title

      Journal of Pragmatics

      Volume: 190 Pages: 91-109

    • DOI

      10.1016/j.pragma.2022.01.007

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CEFR-J x 28: Corpus-based multilingual pedagogical resources and e-learning systems for 28 languages2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Journal Title

      Perez-Parades, P. & Mark, G. (eds.) Beyond concordance lines: applications of corpora in language education. John Benjamins.

      Volume: ー Pages: 231-252

    • DOI

      10.1075/scl.102.10ton

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Lost in translation: Translatability of the CEFR-J based English tests2021

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Journal Title

      ALTE Collated Papers for the ALTE 7th International Conference, Madrid

      Volume: - Pages: 29-32

  • [Journal Article] 新『観点別評価』はどう始まったか2021

    • Author(s)
      根岸 雅史
    • Journal Title

      語研ジャーナル

      Volume: 20 Pages: 5-14

  • [Journal Article] 軽声還是軽読?――令外国人困惑的発音2021

    • Author(s)
      三宅登之
    • Journal Title

      馬箭飛、劉利主編2021『国際中文教育70周年紀年文集』北京語言大学出版社

      Volume: - Pages: 315-319

  • [Journal Article] 「会話における du coup の用法の広がり」2021

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Journal Title

      フランス語学研究

      Volume: 55 Pages: 67-74

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The CEFR-Based Standardization of Basis Thai Vocabulary for the Development of Teaching Materials for A1 and A2 Foreign Learners2021

    • Author(s)
      Kosit Tiptiempong
    • Journal Title

      Thai in the Modern World (Proceeding)

      Volume: 1 Pages: 591-604

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reduplication and repetition from a constructionist perspective2021

    • Author(s)
      Naonori Nagaya
    • Journal Title

      Belgian Journal of Linguistics

      Volume: 34 Pages: 259-272

    • DOI

      10.1075/bjl.00051.nag

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The dynamics of sana all in online interactions2022

    • Author(s)
      Naonori Nagaya & Mai Hayashi
    • Organizer
      The 4th LSP International Conference (LSPIC 2022) and the 21st English in Southeast Asia International Conference (21ESEA)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アストゥリアス語の複合時制について2022

    • Author(s)
      黒澤直俊
    • Organizer
      第13回TAME研究会
  • [Presentation] 「新学習指導要領におけるCEFRの位置づけと英語教育の置ける活用」2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      EDIX 2021講演(5月12日)
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-informed pedagogical lexicography: what and how.2021

    • Author(s)
      Tono, Y
    • Organizer
      7th International Symposium on Pedagogical Lexicography and L2 Teaching and Learning (May 14th-16th, Huaqiao University, Quanzhou, China)
    • Invited
  • [Presentation] Corpus-based evaluation of collocations dictionaries: Focus on the collocation selection criteria (with Naho Kawamoto),2021

    • Author(s)
      Tono, Y. & Kawamoto, N.
    • Organizer
      Asialex 2021(6月13-14日,Yogyakarta, Indonesia)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「英語教育新展開を背景とした高等学校の役割」2021

    • Author(s)
      投野由紀夫
    • Organizer
      第21回関東地区高等学校英語教育研究協議会千葉大会(8月18日、明海大学、オンライン開催)
    • Invited
  • [Presentation] CEFR-J Project: its impact on foreign language teaching in Japan.2021

    • Author(s)
      Tono, Y
    • Organizer
      30th International Symposium on English Language Teaching & Learning In Celebration of ETA-ROC’s 30th Anniversary & PAC The 23rd International Conference and Workshop
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Useful text analysis tools for teachers2021

    • Author(s)
      Tono, Y
    • Organizer
      30th International Symposium on English Language Teaching & Learning In Celebration of ETA-ROC’s 30th Anniversary & PAC The 23rd International Conference and Workshop
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Teaching and Learning Japanese experience with the CEFR2021

    • Author(s)
      Masashi Negishi
    • Organizer
      British Council Seminar to Share Best Practice in Utilising Assessment Tools to Support English Language (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Linking a computer-based test of speaking to the CEFR-J: Looking for evidence of can-dos2021

    • Author(s)
      Motteram, Johanna., Zhou, Yujia, Negishi, Masashi
    • Organizer
      The JACET 60th Commemorative International Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 浅析欧框与中文水平等級標準詞彙表的非対応点2021

    • Author(s)
      三宅登之
    • Organizer
      国際中文教育70周年回顧与展望曁《国際中文教育70周年紀年文集》新書座談会
    • Invited
  • [Presentation] 中国語の「動詞+名詞」の意味解釈について―“V+N1+的+N2”の場合―2021

    • Author(s)
      加藤晴子
    • Organizer
      第十二届漢日対比語言学研討会(浙江師範大学[オンライン])
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『日本人とフランス語学習者コーパスに基づく学習者の談話標識の使用』(科研費基盤研究B 20H01279:川口代表)2021

    • Author(s)
      秋廣尚恵
    • Organizer
      『言語変異に基づくフランス語、日本語、トルコ語の対照中間言語分析』第一回研究会
  • [Presentation] “Pagbuo ng Komprehensibong Gabay Para sa Istandardisadong Pagsusulit sa Filipino Bilang Ikalawang Wika”(Developing a Comprehensive Guide for a Standardized Exam for Filipino as a Second Language)2021

    • Author(s)
      Florinda Amparo A. Palma Gil &Ronel O. Laranjo
    • Organizer
      1st International Virtual Conference on the Teaching of Filipino as a Second Language (IVCTFSL 2021)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Category change and nominalization in Tagalog: A constructionist approach2021

    • Author(s)
      Naonori Nagaya
    • Organizer
      11th International Conference on Construction Grammar (ICCG11)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Two ways of requesting confirmation in Tagalog2021

    • Author(s)
      Naonori Nagaya
    • Organizer
      Panel on "Cross-linguistic approaches to requests for confirmation", 17th International Pragmatics Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ウェブデータから言語変化を捉える: タガログ語の sana all の分析2021

    • Author(s)
      長屋尚典, 林真衣, 細羽洸希
    • Organizer
      日本言語学会第162回大会
  • [Presentation] タガログ語における thetic/categorical 判断: 主題の対照研究2021

    • Author(s)
      長屋尚典
    • Organizer
      ドイツ文法理論研究会
    • Invited
  • [Book] 「ポルトガル、どこまでも過去に向かう現在」in 『地球の音楽』山口裕之・橋本雄一編(pp.224-228)2022

    • Author(s)
      黒澤直俊
    • Total Pages
      291
    • Publisher
      東京外国語大学出版会
    • ISBN
      978-4-904575-97-0
  • [Book] Evaluating collocations dictionaries: Focus on collocations selection criteria. In Leung, Y.N. (ed.) Reflections on the English Language Teaching and Learning in the Global and Diversified World (pp. 806-820)2021

    • Author(s)
      Tono, Y.
    • Total Pages
      -
    • Publisher
      Crane Publishing
    • ISBN
      978-986-147-963-7
  • [Remarks] CEFR-Jx28 プロジェクト

    • URL

      https://www.tufs.ac.jp/collaboration/intlaffairs/sgu/cefr-j_28.html

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi