2022 Fiscal Year Final Research Report
Philosophical Practice for Educational Development in Developing Countries
Project/Area Number |
18K00041
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01010:Philosophy and ethics-related
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Research Institution | Osaka University |
Principal Investigator |
Mochizuki Taro 大阪大学, 大学院人文学研究科(人文学専攻、芸術学専攻、日本学専攻), 教授 (50239571)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 哲学プラクティス / 哲学対話 / 哲学カフェ / 問いの技法 / 子どもの哲学 / 教育開発 / 国際協力 / 途上国 |
Outline of Final Research Achievements |
For the purpose of applying philosophical practices for educational development in developing countries, I and my local team in Cambodia have achieved the planned goals through our activities at‘Philosophy Cafe Cambodia' in Phnom Penh as follows: 1) Local facilitator training; 2) Study of Khmer philosophy through the reading of Cambodian folklore, Gateloke; 3) Fieldwork in Monks Community Forestry Cambodia; 4) Demonstration of philosophy for children at schools. Thus, we could cultivate the methodology and know-how for indigenizating those philosophical practices in Cambodia. We couldn’t accomplish our planned activity to expand philosophical practices to Myanmar due to COVID-19 pandemic and the coup-d'etat happend on the 1st February 2021, though we managed to carry out some online sessions thereupon instead. We also set about the work on Death Awareness Cafe in Thailand.
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Free Research Field |
哲学・倫理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
哲学を国際協力に役立てるにはどうしたら良いか、という問いに対して、本研究の成果は研究と実践を通して応答するものである。哲学は先進国の占有物ではない。むしろ途上国こそが哲学を本当に必要としているという事実を、今回の調査研究と実践を通して再確認した。途上国における最大の課題はコラプション (汚職・腐敗)である。途上国に哲学プラクティスを普及し、批判的思考が市民に共有されることを通して、また次世代を担う若者に哲学教育の機会を提供し、教育開発を行い、現地で哲学を実践することは、この課題の解決への一助となると信じる。
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