• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Art and Working Class Education in the Victorian Era

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K00138
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 01050:Aesthetics and art studies-related
Research InstitutionKeio University

Principal Investigator

YOKOYAMA CHIAKI  慶應義塾大学, 法学部(日吉), 教授 (60220571)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywordsヴィクトリア朝 / ジョン・ラスキン / 労働者大学 / モリス商会 / 大学拡張運動 / トインビー・ホール / ホワイトチャペル・アートギャラリー / パンデミック時代における芸術の意義
Outline of Final Research Achievements

This research has focused on working class art education in Victorian England, and how it has had an influence on decorative art and on creating communities.
The institutions and movements that were the subjects of analysis include the Working Men's College, Industrial Schools, the University Extension Movement and Toynbee Hall. The research analyzed the educational methods and contents adopted by John Ruskin, Pre-Raphaelite Brotherhood members, and William Morris, and how their educational methods and ideals impacted both decorative art and the Arts and Crafts Movement.
Furthermore, the research undertaken has revealed that art education in the Victorian Era continued to maintain its strong influence on the concept of the "creative city" in the 20th century, and indeed on the role of art in regenerating our society during the current pandemic.

Free Research Field

人文学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

19世紀のヴィクトリア朝で展開された労働者の芸術教育は、労働者大学を中心に教養教育としての芸術観を確立することによって、大学拡張運動の芸術教育に引き継がれていったのみならず、モリス商会の活動を中心とした応用芸術の社会的な意義の確立にもつながっていった。その流れは、アーツ・アンド・クラフツ運動を引き起こすと同時に、コミュニティ創成の思想にも引き継がれ、20世紀以降の創造都市の創設や社会的包摂における芸術の意義の見直しにもつながっていった。その点から、今回の研究によってポスト・パンデミック時代におけるコミュニティ再生の在り方を思考していく手掛かりが得られたことは大きな社会的意義であると思われる。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi