2020 Fiscal Year Final Research Report
Establishment of the History of Japanese Caricature by analyzing works of Nichosai.
Project/Area Number |
18K00176
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 01060:History of arts-related
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Research Institution | Kansai University |
Principal Investigator |
NAKATANI Nobuo 関西大学, 東西学術研究所, 非常勤研究員 (90247891)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 耳鳥齋 / 大坂画壇 / 与謝蕪村 / 戯画 / マンガ / アニメーション / 戯画史 / 江戸時代 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aimed to re-establish the history of Japanese caricatures, by analyzing the works of Nichosai, an Osaka caricature painter in the Edo period. He left behind many humorous caricatures. This study argued whether his paintings could be considered one of the origins of modern Japanese manga or not, as is the case with Yosa Buson's caricatures . Japanese caricatures are known to have originated in "Choju-jinbutsu-giga", drawn in the Heian period, which have eventually developed into modern manga. However, the history may not be so straightforward. In this study, I pointed out the characteristics of Japanese caricatures, through examining the works of Nichosai.
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Free Research Field |
日本美術史
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、江戸時代に耳鳥齋によって描かれた戯画などが、現代のマンガの源流だと考えられるのかどうか、という重要な問題を考察したことである。この疑問の解消は難しくて、簡単に結論を言えないが、そこには何らかの関係性があるのではなかろうか。また、平安時代に描かれた絵巻《鳥獣人物戯画》が、江戸時代の戯画につながるものかどうか、そしてさらに現代のマンガにつながるのかどうかは興味深い疑問である。クールジャパンと呼ばれて人気のあるマンガやアニメーションの源流を探る研究には社会的な意義がある。
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