2021 Fiscal Year Final Research Report
Noun and Verb Learning by Autistic and Down's Syndrome Children
Project/Area Number |
18K00556
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02060:Linguistics-related
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Research Institution | Kobe College |
Principal Investigator |
Matsuo Ayumi 神戸女学院大学, 文学部, 教授 (20593578)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 第一言語習得 / 名詞優位 / 動詞優位 / ダウン症 / 母語の発達 |
Outline of Final Research Achievements |
This research used data from 45 children with Down's syndrome. It was the first study to utilize a method called Preferential Looking Task with Down's syndrome in Japan. What we found was a delay of the use of Noun Bias among children with Down's syndrome. The delay was around 3 years. In spite of the delay, however, this study found that both normally developing children and children with Down's syndrome both utilized the same process of vocabulary acquisition.
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Free Research Field |
言語学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この研究で明らかになったように、ダウン症児は精神年齢が36ヶ月以上の児童(19名)が名詞優位のプロセスを使用しており、36ヶ月の精神年齢に満たない児童にはそのようなバイアスを発見することができなかった。36ヶ月より年齢の高いダウン症児には顕著な名詞優位が見られたことから、語彙の構築に必須だとされる名詞バイアスの使用の遅れが、ダウン症児の言語発達の遅延の説明となりうることが理解できる。この調査での言語構築プロセスにおける名詞優位の発見内容を踏まえて、言語習得の初期にダウン症児が名詞優位のバイアスを使用できるような療育に発展させ、ダウン症児の言語発達を促進することができれば、社会的意義となる。
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