• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

The Application of Communicative Stylistics to Foreign Language Education and Research

Research Project

Project/Area Number 18K00657
Research InstitutionUniversity of Hyogo

Principal Investigator

寺西 雅之  兵庫県立大学, 環境人間学部, 教授 (90321497)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords応用文体論 / コミュニケーション / ナラティブ / 教育 / 医療 / 社会 / 観光 / 環境
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、文体論、物語論、ナラティブ研究に関する重要文献を精読・再読し、当該分野の知識及び援用・実践例に関してさらに研究を深めた。これと並行し、これまでに収集した分析テクストの文体分析を行い、本研究の成果に基づいた発表を行った。具体的には、Poetics and Linguistics Association国際大会にて「The Influence of L1 on L2 Proficiency: A Stylistic Analysis of English Writings by Japanese EFL Learners」を共同発表し、また日本国際教養学会第10回全国大会では文体論を観光コミュニケーションに援用した「観光英語コミュニケーションに関する質的研究―京都フィールド調査から見えた実情と課題-」や「Typical Errors in Japanese Made by Non-Native Speakers : A Case Study at a Senior School in Australia」等、3件の発表を行った。また、文体論の手法を日本人英語学習者のライティングの分析に援用した「The Impact of L1 on L2: A Qualitative Stylistic Analysis of EFL Learners' Writing」は、専門書『Pedagogical Stylistics in the 21st Century』に掲載された。さらに、応用文体論及びナラティブ研究の成果を書籍『ナラティブ研究の実践と応用:現代社会への理解と貢献に向けて』にまとめ、2022年2月に出版した。2022年3月20日には、科研費成果発表会『ナラティブ研究の実践と応用』を開催し、本科研費研究で実施した研究成果を社会に向けて公表した。

  • Research Products

    (13 results)

All 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Federal University of Rio de Janeiro(ブラジル)

    • Country Name
      BRAZIL
    • Counterpart Institution
      Federal University of Rio de Janeiro
  • [Int'l Joint Research] University of Eastern Finland(フィンランド)

    • Country Name
      FINLAND
    • Counterpart Institution
      University of Eastern Finland
  • [Int'l Joint Research] Kingston University(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      Kingston University
  • [Journal Article] The Impact of L1 on L2: A Qualitative Stylistic Analysis of EFL Learners’ Writings2022

    • Author(s)
      Yoshida Azumi、Teranishi Masayuki、Nishihara Takayuki、Nasu Masako
    • Journal Title

      Pedagogical Stylistics in the 21st Century

      Volume: - Pages: 343~369

    • DOI

      10.1007/978-3-030-83609-2_14

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 【国際教養の現在・過去・未来】メディア・コミュニケーションに焦点を当てて2022

    • Author(s)
      寺西雅之
    • Organizer
      日本国際教養学会第10回全国大会記念シンポジウム
    • Invited
  • [Presentation] Typical Errors in Japanese Made by Non-Native Speakers: A Case Study at a Senior School in Australia2022

    • Author(s)
      Rina Kamizuru & Masayuki Teranishi
    • Organizer
      日本国際教養学会第10回全国大会
  • [Presentation] 観光英語コミュニケーションに関する質的研究 ―京都フィールド調査から見えた実情と課題-2022

    • Author(s)
      荒木魁・寺西雅之
    • Organizer
      日本国際教養学会第10回全国大会
  • [Presentation] 公共施設に見える異文化的視点 ~京都に見られる多様性配慮と今後の課題~2022

    • Author(s)
      飯尾伊吹・萩原真奈海・寺西雅之
    • Organizer
      日本国際教養学会第10回全国大会
  • [Presentation] 文学テクストから 社会的ナラティブへ ― 文体の連続性に焦点を当てて―2022

    • Author(s)
      寺西雅之
    • Organizer
      科研費成果発表会 ―ナラティブ研究の実践と応用―
  • [Presentation] The Influence of L1 on L2 Proficiency: A Stylistic Analysis of English Writings by Japanese EFL Learners2021

    • Author(s)
      Azumi Yoshida, Masayuki Teranishi, Takayuki Nishihara, Masako Nasu
    • Organizer
      Poetics and Linguistics Association
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ナラティブ研究の実践と応用2022

    • Author(s)
      那須 雅子、坂本 南美、寺西 雅之、和田 あずさ、飯塚 晃三、秋山 容洋、長谷川 裕、久世 恭子、大西 好宣、剱持 淑、保坂 裕子、小比賀 美香子
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      学術研究出版
    • ISBN
      978-4910733135
  • [Remarks] ナラティブ研究の実践と応用

    • URL

      https://www.narratives-lab.com/

  • [Remarks] 兵庫県立大学研究者情報

    • URL

      https://cv01.ufinity.jp/u_hyogo/index.php?action=pages_view_main&active_action=cvclient_view_main_init&cvid=masayukiteranishi&display_type=cv&block_id=216

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi