• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Conversation analysis of epistemics in EFL activities and a task design proposal

Research Project

Project/Area Number 18K00791
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

遠藤 智子  東京大学, 大学院総合文化研究科, 准教授 (40724422)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 早野 薫  日本女子大学, 文学部, 准教授 (20647143)
黒嶋 智美  玉川大学, ELFセンター, 助教 (50714002)
増田 将伸  京都産業大学, 共通教育推進機構, 准教授 (90460998)
横森 大輔  京都大学, 国際高等教育院, 准教授 (90723990)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords英語授業内活動 / 認識性 / 会話分析 / グループワーク
Outline of Annual Research Achievements

2021年度は前年度に引き続きコロナ禍であったため、オンライン授業が主体であり新規のデータ収集は実施できなかったが、収集済みのデータに関して定期的なデータセッションをオンラインで行い、分析を行った。分析結果をまとめて各自の所属機関の紀要等に投稿したほか、12月にはJAAL in JACETにて4名が、「大学授業内グループワークの会話分析研究」という共通テーマで研究発表を行った。発表内容はプロシーディングスの形で3月に出版された。遠藤は、取り組んでいる課題に対して学生が理解に問題があることを表明する場面に注目し、どのように学生間で質問がされたり、意見の対立がやりとりの中で解消するのかを分析した。黒嶋は、グループでタスクに取り組む際、学生は全員で統一された「正解」を出すことに志向しながら、各自で考えた解答候補をどのようにグループメンバーに対して提案しているのかを分析した。増田は、読解グループワークの阻害要因を指摘し、解決策としてワーク開始時点で語句の導入や学生の意見の共有を行うことを提案した。早野は、グループのメンバーが英語で話すということ、タスク内容にどのような態度で取り組むのかを交渉するやりとりの連鎖構造を記述した。横森は文法問題のグループワークにおいてしばしば観察される、「(実際には別々の機会に学習を行ったにも関わらず)共通した学習経験を持っているはずであるという認識的態度を示す」発話行動の分析を行い、動的語用論研究会にて発表したのち論文にまとめ所属機関の紀要に掲載した。

  • Research Products

    (11 results)

All 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 6 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] Multimodal conflict resolution: A conversation analytic study of a group work activity in English class2022

    • Author(s)
      Tomoko Endo
    • Journal Title

      Komaba Journal of English Education

      Volume: 13 Pages: 27-49

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Students expressing difficulties in group activities: Conversation analysis of a college English learning activity2022

    • Author(s)
      Tomoko Endo
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 4 Pages: 38-44

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Working Toward Group Accomplishment Through a Proposal Sequence: Conversation Analysis of a College English Learning Activity2022

    • Author(s)
      Satomi Kuroshima
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 4 Pages: 30-37

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Negotiation of the Degree of Engagement: Conversation Analysis of a College English Learning Activity2022

    • Author(s)
      Kaoru Hayano
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 4 Pages: 24-29

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Hindering Factors in the Reading Comprehension of Small Groups: Conversation Analysis of a College English Learning Activity2022

    • Author(s)
      Masanobu Masuda
    • Journal Title

      JAAL in JACET Proceedings

      Volume: 4 Pages: 65-71

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英文法の学習経験の共有を示唆する認識的態度:授業内グループワークの会話分析から2022

    • Author(s)
      横森大輔
    • Journal Title

      京都大学国際高等教育院紀要

      Volume: 5 Pages: 135-151

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Students expressing difficulties in group activities: Conversation analysis of English learning activities2021

    • Author(s)
      Tomoko Endo
    • Organizer
      The 4th meeting of JAAL in JACET
  • [Presentation] Working Toward Group Accomplishment Through a Proposal Sequence: Conversation Analysis of a College English Learning Activity2021

    • Author(s)
      Satomi Kuroshima
    • Organizer
      The 4th meeting of JAAL in JACET
  • [Presentation] Negotiation of the Degree of Engagement:Conversation Analysis of a College English Learning Activity2021

    • Author(s)
      Kaoru Hayano
    • Organizer
      The 4th meeting of JAAL in JACET
  • [Presentation] Hindering Factors in the Reading Comprehension of Small Groups: Conversation Analysis of a College English Learning Activity2021

    • Author(s)
      Masanobu Masuda
    • Organizer
      The 4th meeting of JAAL in JACET
  • [Presentation] 相互行為の資源としての「学習英文法」の知識と経験:英語授業内グループワークの会話分析から2021

    • Author(s)
      横森大輔
    • Organizer
      第13回動的語用論研究会

URL: 

Published: 2022-12-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi