• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Willingness to Communicate in Adolescent EFL Learners

Research Project

Project/Area Number 18K00815
Research InstitutionKansai Gaidai University

Principal Investigator

豊田 順子  関西外国語大学, 外国語学部, 准教授 (40618104)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
KeywordsWTC / EFL中学生学習者 / 英語を話す意欲への影響 / タスクベースド / 英語を話す意欲の向上 / 英語を話す意欲の変化
Outline of Annual Research Achievements

【最終年度研究成果】本研究は、英語学習初期段階の中学生を対象に、1) L2 Willingness to Communicate (以下、L2 WTC: 英語を話す意思)に影響を与える要因を把握し、2) L2 WTC発達の様相を理解する事を目的として、2つの実証研究を行った。これら2つの研究結果に関する報告は前年度・前々年度に行っている。ここでは、最終年度のみの以下の研究成果報告を行う。1. 論文の出版(1) Factors affecting L2 Willingness to Communicate in Adolescent EFL learners, Toyoda, 2022年3月1日, 関西外国語大学研究論集第115号 (2)Willingness to Communicate Research in Second-Language Learning:From Seed to Development,2022年9月1日関西外国語大学研究論集第116号 2. 国際学会での発表 Exploring Growth in Young EFL Learners‘ Speaking and Learning phycology, 2022年11月12日JALT International Conference, 福岡国際会議場

【研究期間全体の研究成果】研究全期間を通じて、全国誌ジャーナルで論文2本、紀要論文で3本、計5つの論文を発表した。同時に、国際学会で3回、国内学会で1回、招待講演(国際学会)で1回、研究成果を報告した。

  • Research Products

    (3 results)

All 2022

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Factors affecting L2 Willingness to Communicate in Adolescent EFL learners2022

    • Author(s)
      Junko Toyoda
    • Journal Title

      関西外国語大学研究論集

      Volume: 第115号 Pages: 1-12

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Willingness to Communicate Research in Second-Language Learning: From Seed to Development2022

    • Author(s)
      Junko Toyoda
    • Journal Title

      関西外国語大学研究論集

      Volume: 第116号 Pages: 1-16

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Exploring Growth in Young EFL Learners‘ Speaking and Learning phycology2022

    • Author(s)
      Junko Toyoda & Tomoko Yashima
    • Organizer
      JALT International Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi