• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

The Effects of Project-based and Skill-integrated CLIL Activities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K00838
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionTohoku Gakuin University

Principal Investigator

MURANOI Hitoshi  東北学院大学, 文学部, 教授 (20275598)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords内容言語統合型学習 / 第二言語習得研究 / 異文化間能力
Outline of Final Research Achievements

Two quasi-experiments using a pre-post test design were conducted to investigate the effects of a project-based, skill-integrated English lessons conducted in accordance with content and language integrated learning (CLIL) instructional principles on the overall development of English proficiency of university students learning English as a foreign language in Japan. The results show that project-based and skill-integrated CLIL activities were effective in improving English learners' intercultural competence (knowledge, attitudes, and skills).

Free Research Field

外国語教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

第二言語習得の認知プロセスを促進する認知的アプローチと学習者を社会的存在(social agent)としてとらえようとする社会文化的アプローチをCLILによる領域統合型英語活動として融合し、その効果を検証した本研究は、第二言語習得を多面的に研究するための一つの方向性を示している。加えて、英語学習者の異文化間能力(知識・姿勢・技能)を育てるための指導方法を提案している点において外国語教師に有益な教育的示唆を提示することができる。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi