• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Designing Practical Activities of English Writing Through Verbalizing Learners' Felt Sense: Adopting the TAE Approach

Research Project

Project/Area Number 18K00877
Research InstitutionMaebashi Kyoai Gakuen College

Principal Investigator

藤枝 豊  共愛学園前橋国際大学, 国際社会学部, 教授 (60406288)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywords英語ライティング / 英語ライティング指導 / 感受概念 / TAE理論
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、感受概念の言語化手法であるThinking At the Edge (TAE)理論を応用し、英語ライティング指導と実践活動を発案するための研究基盤の確立を目的とする。本研究の具体的項目は、以下の3点である。①英語ライティングのリフレクション活動で、英語ライティングの感受概念を言語化する。②英語ライティングの感受概念を言語化し、過去の英語ライティング学習の実体を顕在化する。③上記のリフレクション活動から、英語ライティング指導の実践活動を発案する。
最終年度は、TAE worksheet及び個人面談を終えた被験者15名分のデータをSCAT (Steps for Coding and Theorization)の手法を用いて分析した。分析の結果、多くの被験者は英語で書くことに対し、自己表現がうまくできない、文法や語彙使用に戸惑うと答えた。一方で英語で書くことの楽しさ、達成感というキーワードをもとにデータを多面的に調査すると、英語構造を深く学習できること、段階を踏んでライティングを上達できた喜びがあることがわかった。3年間の研究から、心理学の情緒研究で使用されているTAEアプローチは、応用言語学にも応用が可能であることがわかった。
研究成果は、これまでに国内外の研究発表および大学紀要論文やProceedingsにまとめた。今後は3年間の成果をまとめ、国内外の研究発表に加え、論文執筆を行い、国内外の学術雑誌に投稿を行う。

  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Emotional studies of second language writing: Focusing and TAE methods.2020

    • Author(s)
      Yutaka Fujieda
    • Journal Title

      共愛学園前橋国際大学論集

      Volume: 20 Pages: 1-13

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Complex emotions and sense of writing in English: A case study of three Japanese EFL writers.2020

    • Author(s)
      Yutaka Fujieda
    • Journal Title

      KOTESOL Proceedings 2019

      Volume: なし Pages: 61-67

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 英語ライティングの感受概念-TAE 理論を用いた事例-2021

    • Author(s)
      藤枝 豊
    • Organizer
      TAE シンポジウム 2021(ZOOM Online Meeting)
  • [Presentation] Emotions towards and the meaning of writing in L2: Exploring L2 writers’ felt sense2021

    • Author(s)
      Yutaka Fujieda
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語ライティングの情緒研究- TAE 理論を用いて-2020

    • Author(s)
      藤枝 豊
    • Organizer
      TAE シンポジウム 2020(ZOOM Online Meeting)
  • [Presentation] Elucidating writers’ emotions toward writing in L22020

    • Author(s)
      Yutaka Fujieda
    • Organizer
      Asia TEFL 2020 (Online)
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Promoting Transnational Teaching in Pre-service Language Teacher Education Programs in Japan: An Autoethnographic Approach. In Mobility of knowledge, practice and pedagogy in TESOL teacher education: Implications for transnational contexts. (p. 239-259) (A. Ahmed & O. Barnawi Eds.)2021

    • Author(s)
      Yutaka Fujieda
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      Palgrave Macmillan
    • ISBN
      978-3-030-64139-9

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi