2021 Fiscal Year Final Research Report
Developing Effective Approaches to Acquire Vocabulary on the Basis of Analytical Research on Vocabulary Competence to Promote Reading Comprehension
Project/Area Number |
18K00883
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 02100:Foreign language education-related
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Research Institution | Kaichi International University (2021) Tsuda University (2018-2020) |
Principal Investigator |
Tajika Hiroko 開智国際大学, 教育学部, 教授 (80188268)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
豊嶋 朗子 都留文科大学, その他部局等, 准教授 (20527717)
奥脇 奈津美 津田塾大学, 総合政策学部, 教授 (60363884)
野田 小枝子 津田塾大学, 学芸学部, 教授 (60408474)
星野 徳子 津田塾大学, 学芸学部, 准教授 (70609841)
齊藤 涼子 白百合女子大学, 文学部, 教授 (90758509)
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Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | vocabulary / reading comprehension / task / ICT / pedagogy |
Outline of Final Research Achievements |
The research investigated the accuracy rates of inferencing unknown words attained by learners using short narrative passages with controlled vocabulary levels. The accuracy rates were measured on frequency of vocabulary words, grammatical functions, contextual clues, strategies used from the contexts, and reading comprehension of the texts. The accuracy rates of the target words in the form of non-words varied greatly, probably caused by the characteristics of each target word. The over all accuracy rate of all the target words resulted in similar range as obtained by earlier research results although it was not high. The result of the whole research suggests that for learners to acquire vocabulary words, it probably is necessary to repeatedly encounter the vocabulary items in a variety of contexts.
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Free Research Field |
第二言語習得研究
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
外国語学習において、教えるのも学ぶのも、最も困難とされている領域の一つである、語彙習得について、未知語の推論という新しい可能性のある観点から取り組み、言語習得への示唆を得ることができた。語彙習得においては、物語文読解の文脈では、使用頻度や学習者の持つ語彙サイズやそれぞれの語の文中における役割や活用できる文脈の意味など、さまざまな要素の活用が考えられる。一方、未知語の推論における達成度は本研究の他に従来ある研究では、そもそもありま高くない数字が示されてきている。この結果が示唆することは、語彙の習得には、多様な文脈における多数の出会いが必須であるという事である。このことは、英語教育への応用が可能。
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