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2023 Fiscal Year Final Research Report

Analysing marketers' decision-making under uncertainty.

Research Project

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Project/Area Number 18K01899
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 07090:Commerce-related
Research InstitutionKobe University (2021-2023)
Ritsumeikan University (2018-2020)

Principal Investigator

Yoshida Mari  神戸大学, 経営学研究科, 准教授 (30552278)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2024-03-31
Keywordsエフェクチュエーション / 意思決定 / 不確実性 / マーケター / 市場創造
Outline of Final Research Achievements

I analysed how marketers deal with problems in the face of highly uncertain market environments, and clarified the applicability of the logic of ‘effectuation’ (Sarasvathy 2001, 2008), which has attracted attention in recent years, particularly in entrepreneurship research, to marketing issues.
I have conducted this research through multiple approaches, including decision-making experiments (collection and analysis of verbal protocol data) on the new market creation process with experienced marketers, systematic reviews of related researches, and an action research. These has resulted in the publication of multiple academic papers, including in international peer-reviewed journals, and presentations at multiple academic conferences, including international conferences.

Free Research Field

マーケティング

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

不確実性に対する思考様式として近年注目される「エフェクチュエーション(effectuation)」に関する研究を、アントレプレナーシップ研究からマーケティング研究へと展開し、その適用可能性を示したことで、理論の適用領域を拡大するとともに、市場創造という高い不確実性を伴う問題に対して熟達した(経験ある)マーケターがどのように発想しアプローチをするのか、に関する研究の端緒を開いたことで、従来のマーケティング研究にも貢献した。
また提唱者であるヴァージニア大学ダーデンスクールのSarasvathy教授の公開ワークショップや講演・寄稿、書籍出版を通じて、研究成果を産業界に還元することにも取り組んだ。

URL: 

Published: 2025-01-30  

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