• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

教師のカリキュラム・マネジメント能力形成に関する比較教育史的研究

Research Project

Project/Area Number 18K02272
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

橋本 美保  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (60222212)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2021-03-31
Keywordsカリキュラム・マネジメント / 進歩主義教育 / 大正新教育 / 学校経営 / 学級経営 / 教師の力量形成
Outline of Annual Research Achievements

今年度は、研究計画に沿って以下の調査を行い、関係資料を収集した。
1.アメリカ進歩主義教育運動を主導した学校改革におけるカリキュラム・マネジメントの理論的背景とその実態に関する先行研究、および一次資料の調査
①シカゴ大学教育学部の実験学校(デューイ・スクール)およびコロンビア大学ティーチャーズ・カレッジの実験学校におけるカリキュラム改革の実態と教育情報の生成に関する調査、②上記の二大教育大学の影響を受けたゲーリー市とウィネトカ地区における公立小学校の学校改革に関する先行研究の調査、および関係資料の発掘収集
2.日本に流入したアメリカのカリキュラム・マネジメント情報に基づく学校改革の実態調査
①東京女子高等師範学校附属学校園、および奈良女子高等師範学校附属学校園、明石女子師範学校附属学校園、福井県師範学校附属学校園の学校改革におけるカリキュラム改革の実態と教師のカリキュラム・マネジメント能力の形成過程に関する調査、②上記附属学校の実践改革の影響を受けた公立小学校(東京市浅草区富士小学校、福井県福井市三国小学校)の資料調査
以上の事項について、国立国会図書館、国立教育政策研究所教育図書館のほか、シカゴ大学・コロンビア大学・ハーバード大学・東京大学・お茶の水女子大学・奈良女子大学・神戸大学・京都大学附属図書館、および広島県立図書館、佐賀県立図書館、兵庫県立図書館に所蔵されている資料について、訪問もしくは問い合わせによる資料調査を実施した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

昨夏の西日本豪雨災害で実家が被害を受けたので、その片付けのため、夏に予定していた資料調査を行うことが出来なかった。

Strategy for Future Research Activity

今年度予定していた資料調査を次年度以降に行う予定である。

Causes of Carryover

昨年の西日本豪雨で実家が被害を受けてその片付けに追われたために、夏に予定していた資料調査を延期しなければならなくなった。当該資料調査のために計上していた旅費および資料整理のための謝金を繰り越したので、予定していた作業を次年度に行いたい。

  • Research Products

    (4 results)

All 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 思想史と実践史を架橋する―新教育研究への提案―2018

    • Author(s)
      橋本美保・江口潔・遠座知恵・宮野尚
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 27 Pages: 111 -117

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Journal Title

      Education and Nature: International Standing Conference for the History of Education 40, Book of Abstracts

      Volume: 40 Pages: 74

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Circulation of Knowledge on Progressive Education in Modern Japan2018

    • Author(s)
      Miho Hashimoto, Hisashi Miyano
    • Organizer
      International Standing Conference for the History of Education 40
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師の成長を促す学校経営―大正新教育における二校の実践改革を比較して―2018

    • Author(s)
      橋本美保
    • Organizer
      世界新教育学会
    • Invited

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi