2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study on the Development of a Practical Theory System based on the Principles of Conceptual Guidelines for Public Education
Project/Area Number |
18K02337
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09010:Education-related
|
Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Tomano Ittoku 熊本大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (70507962)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 教育学のメタ理論体系 / 公教育=教育学の構想指針原理 |
Outline of Final Research Achievements |
I have systematized a "meta-theoretical system of pedagogy" to fundamentally overcome the problems of recent educational reforms and concepts, as well as pedagogy itself, which have been confounded by the lack of commonly understood conceptual guiding principles for the design and conception of public education(Pedagogy as an Academic Discipline, 2022). In addition, I was able to develop examples of specific research and practical theories based on this metatheoretical system(A tool for measuring the effectiveness of structural transformation of learning based on the nature of public education, 2022).
|
Free Research Field |
教育哲学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
上記メタ理論体系は、教育学の哲学部門、実証部門、実践部門、それぞれのメタ理論を解明することで、教育学を高度な総合学問、応用学問へと発展させるものである。国内外の多くの教育哲学者がこれまで挑戦しながらも、十分に成し遂げることができなかった研究であるという意味において、相応の学術的意義を有しているものと考える。また、上記メタ理論体系は、教育構想の指針原理を解明するとともに、教育学がその指針原理に沿った実証研究や実践理論・方法の開発をすることを可能にするため、たとえば国や自治体の教育政策に重要なインパクトを与えることができる。
|