• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Final Research Report

Inspection or Database Production of the Cultural Activities for Children at the Cultural Center "Asahi-Kaikan" and their Influence on the Social Education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K02377
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionAoyama Gakuin University (2020-2021)
Naragakuen University (2018-2019)

Principal Investigator

Yamamoto Miki  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (60570950)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 前島 志保  東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 准教授 (10535173)
紙屋 牧子  玉川大学, 芸術学部, 非常勤講師 (20571087)
高山 花子  東京大学, 大学院総合文化研究科, 教務補佐員 (40789070)
大森 雅子  千葉大学, 大学院人文科学研究院, 准教授 (90749152)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords芸術文化 / 教育 / 音楽 / ホール / 文化施設 / 教育プログラム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine cultural activities targeting children at Asahi Kaikan, a general cultural facility located in Nakanoshima, Osaka, from 1926 to 1962. The research was conducted by researchers in the genres of music, movies, paintings, Russian picture books, and magazines, all of which were published in the Asahi Kaikan Kodomo no Kai's journal "Asahi Kaikan Kodomo no Hon" (Asahi Kaikan Children’s Book). As a result, it became clear that the Asahi Kaikan made the project for children, with particular emphasis on the social contribution aspect of the Asahi Shimbun's welfare program, and that it was developed with "hobby education" in mind, targeting children from families "above petit-bourgeois" in the Kyoto, Osaka and Kobe area.

Free Research Field

芸術文化教育

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

具体的な場「朝日会館」と、そこに集う人々をつなぐ雑誌『アサヒカイカン コドモの本』また「アサヒカイカン コドモの会」「アサヒ コドモアテネ」によるネットワークは、学校教育とは違い、自分の興味関心から結び付く主体性を伴うものである。雑誌の内容と朝日会館での各活動には、循環構造が構築されていた。このことから、昭和初期より社会福祉事業として始まったメディアが主導し志向した教育活動は、「趣味教育」をキーワードに、学校教育とは違ったつながりを生み出し、一つの教育コミュニティーを創り出していたことが明らかになった。これは、現代における、学校外コミュニティ形成とその意義に示唆を与えるものである。

URL: 

Published: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi