2020 Fiscal Year Final Research Report
The Meaning and the Problem of "California Multilingual Education Act"
Project/Area Number |
18K02396
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09020:Sociology of education-related
|
Research Institution | Toyo Gakuen University |
Principal Investigator |
Mitsuko Suefuji 東洋学園大学, グローバル・コミュニケーション学部, 教授 (10460304)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
市川 桂 都留文科大学, 文学部, 特任講師 (60754546)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | バイリンガル教育 / カリフォルニア / アメリカ / 多言語教育 / バイリンガル教員 / 教員養成 |
Outline of Final Research Achievements |
Nearly two decades after California banned bilingual education, voters passed Proposition 58, called "California Multilingual Education Act" on 2016 ballot. "California Multilingual Education Act" intends to help immigrant kids to learn English while simultaneously improving their home languages. It also encourages schools to teach American-born kids other languages, often through dual-language immersion programs that put them in the same classroom with immigrants. For almost two decades, the state has actively discouraged language education at its school. This means that even as demand for bilingualism is growing, the state now lacks teachers, standards, curricula and reading materials. "California Multilingual Education Act" promises to open the door to better multilingual education in California, at least in the long run.
|
Free Research Field |
比較教育
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
トランプ政権の誕生と軌を一にして成立した「カリフォルニア多言語教育法」は、トランプ政権の掲げる「アメリカ第一主義」とは真逆の多言語主義を掲げていた。英語以外の言語を母語とする児童生徒には英語と母語の教育を、英語母語話者には英語以外の言語の学習を勧め、カリフォルニアを多言語社会にすることを目指していた。連邦と州のねじれを明らかにしたことは、本研究のひとつの成果である。 また、本研究では、カリフォルニア州におけるバイリンガル教員の資格がどのようなものであり、その養成がどのように行われているのかを明らかにした。こうした成果は、日本における多様な言語背景を持つ子どもたちの教育にも役立つであろう。
|