• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

A cross-disciplinary study of the practice of ``understanding children and students'' :Focusing on the understanding others as discoursive practices

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K02407
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionWako University (2022)
Hokkaido University of Education (2018-2021)

Principal Investigator

INABA Koichi  和光大学, 現代人間学部, 准教授 (50750436)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywords児童生徒理解 / 生徒指導 / 教員間連携 / 学校経営 / 言説実践 / いじめ / 質的研究 / 社会構築主義
Outline of Final Research Achievements

The public view of understanding children and students is fundamentally deviated from the practice of understanding others that everyday people do. If that is the case, teachers in educational settings, where understanding children is an important issue, continue to be required to achieve that task in a dimension different from their own practice. This is the first problem of interest in this research, and it clarifies how school teachers practice understanding children by cross-sectionally analyzing student guidance and school management areas. It is a reexamination of understanding and practice. As an additional task, we aimed to clarify the aspect of regional characteristics behind the practice and how the understanding of children and students as a social norm is produced.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、児童生徒理解実践は具体的かつ社会構成的な教師たちの言説‐解釈実践であることを示した点になる。そしてそのことは、教員間の連携において「解釈」を共有、再構成していくダイナミズムに満ちた活動であり、対象をある定型にあてはめるのではなく、日々開かれた解釈を行っていく実践であるといえる。その一方で教員間連携という重要な課題に対し、教師は教師であるからこそ主権性をめぐるジレンマに陥ることがあることを本研究は示した。これらの知見は定型化された教育言説・教育観の再検討を提起するものであり、日常生活者としての教師の実践へのさらなる着目の必要性を提起するものである。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi