• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Research-status Report

幼児期の認知発達にふさわしい教育とは:子どもが「遊び」の中で学んでいること

Research Project

Project/Area Number 18K02475
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

山名 裕子  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (10399131)

Project Period (FY) 2018-04-01 – 2022-03-31
Keywords学びの基盤 / 認知発達 / 遊びの中の学び / 直観的思考 / 論理的思考 / 発達理解 / 幼児教育・保育
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,乳幼児期の子どもの「資質・能力」に焦点をあて,子どもの「遊び」にみられる「学びの基盤」を明らかにすることである。
今年度は,特に附属幼稚園における観察を中心に,子どもの遊びの中での学びの記録をとり,整理している。また附属小学校,特別支援学校での算数の授業観察を通して,子どもの数量概念の発達についてまとめている。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

観察のデータ整理が滞っており,論文等での発信が十分にできていないため。

Strategy for Future Research Activity

観察データを整理し,発信していく。観察を引き続き行いながら,データを蓄積し,学びの連続性や非連続性を,認知発達から捉え直す。
特に乳幼児から小学校にかけての変容を丁寧に考察する。

  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 発達過程の理解と学習の系統性~一人一人の「教育的ニーズ」と授業2019

    • Author(s)
      山名裕子
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部附属特別支援学校研究紀要

      Volume: 45集 Pages: 32-32

  • [Journal Article] 幼児教育から小学校につながる「見方・考え方」2018

    • Author(s)
      山名裕子
    • Journal Title

      小学算数通信coMpass

      Volume: 2018年秋号 Pages: 7-9

    • Open Access
  • [Journal Article] 子どもにとっての具体的操作の意味~生活の中での経験と数学的価値のつながり~2018

    • Author(s)
      山名裕子
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部附属小学校平成30年度研究紀要

      Volume: H30年度 Pages: 60-60

  • [Presentation] Discrepancy between performances and understanding of distribution tasks in young children.2018

    • Author(s)
      Yamana,Y., & Nakagaki, A.
    • Organizer
      Developmental Psychology Section Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 保育の心理学2019

    • Author(s)
      杉村伸一郎・山名裕子(編)
    • Total Pages
      183
    • Publisher
      中央法規
    • ISBN
      978-4-8058-5788-5

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi