2022 Fiscal Year Final Research Report
Range and effectiveness of middle school reform in France: focusing on reorganization of French language education
Project/Area Number |
18K02600
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
|
Research Institution | The International University of Kagoshima |
Principal Investigator |
Iida Shinji 鹿児島国際大学, 国際文化学部, 教授 (60289650)
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2023-03-31
|
Keywords | 前期中等教育 / 文学教育 / ブルヴェ(前期中等教育修了証) / イメージの教育 / コンピテンシー / 国語教育 / 義務教育課程 / 道徳市民教育 |
Outline of Final Research Achievements |
We have translated and explained the french language learning programs for compulsory education in France and the "Common Foundation consisting of knowledge, skills, and culture" that summarizes the learning objectives that form the basis of these programs. Compared to these in Japan, the current programs in France provide more detailed instructions on learning methods, teaching materials, and other related matters. Through these translations, we have clarified the actual situation of language education in compulsory education and its relationship with other subjects. In the research paper, we have revealed that: 1) the focus of language and literature education is shifting from formal and historical understanding of literary discourse to education on values and ethics, 2) the axis of educational practice and evaluation has shifted from learning items to skills, and 3) image comprehension has become more important than ever in language education.
|
Free Research Field |
科目教育学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
フランスの義務教育課程は近年大きく変容しているものの,文学教育は大きな重要性を保持している。フランスでも,国語教育を現代社会の要請により適合したものに改革し,PISAに代表される国際評価で高い評点を得られるようにすべきである,という社会からの要求は年々強くなっている。 こうした要求を前に,日本では文学教育の重要性が低下する傾向が見てとれる。一方,日本と同様に長い文学的伝統を有するフランスでは,文学作品を教材と保持しながら,学習目標,学習方法,評価方法等を改革することで,上記の社会的要求に対応しようと試みている。 以上から,本研究は日本における文学教育を考える上で貴重な視点を提供している。
|