• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Final Research Report

A study on the construction of a training program according to the career path of nutrition teachers.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 18K02679
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKoriyama Women's University

Principal Investigator

KAMETA AKEMI  郡山女子大学, 家政学部, 准教授 (50794377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 柳沼 和子  郡山女子大学, 家政学部, 助教 (10551145)
佐久間 邦友  日本大学, 文理学部, 助教 (30761209)
本山 敬祐  岩手大学, 教育学部, 准教授 (50737640)
田中 真秀  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (50781530)
橋本 杏菜  郡山女子大学, 家政学部, 助手 (10817985)
Project Period (FY) 2018-04-01 – 2023-03-31
Keywords栄養教諭 / キャリアパス / 教員養成 / 養成カリキュラム / 教員採用選考 / 任用替え
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the ideal form of an appropriate teacher training course that is conscious of the career path of nutrition teachers.
As a result, the necessary qualities and abilities for nutrition teachers were (1) communication skills, (2) the ability to integrate school lunch management and dietary guidance, and (3) the ability to evaluate and improve dietary education.

Free Research Field

栄養学および健康科学関連

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって,これまで言われている栄養教諭に必要な資質の「栄養士力」,「授業力」,「総合的マネジメント能力」以外に①コミュニケーション能力,②給食管理と食に関する指導を一体的に展開する力,③食育を評価し改善する力の必要性が明らかになった点と栄養教諭に必要な資質能力の形成には,「マネジメント能力」や「連携調整力」が不可欠であると言え,今後これらの能力を育成するための教育内容を検討していく必要があることを指摘できたことは,栄養教諭養成において大きな意義が見いだせる。

URL: 

Published: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi