2023 Fiscal Year Final Research Report
Comparative Research on Sustainable Learning systems of Research Universities in Japan, China and Australia
Project/Area Number |
18K02726
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09050:Tertiary education-related
|
Research Institution | Bukkyo University (2022-2023) Kobe University (2018-2021) |
Principal Investigator |
|
Project Period (FY) |
2018-04-01 – 2024-03-31
|
Keywords | 高等教育 / 研究大学 / 学修支援 / 中国 / 香港 / オーストラリア |
Outline of Final Research Achievements |
I have examined learning support systems of famous research universities in Japan, China, Hong Kong and Australia with comparative method. As a result, I have found that all of these universities of three countries have tried to establish support systems especially for foreign students, but all of them are suffering financial problems.
|
Free Research Field |
教育社会学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は一般的な学修支援を論じたものではなく、研究のプレッシャーが教員に大きくかかる研究大学において、いかに学修支援システムを構築していくのが望ましいかを検討したものである。その結果、中国とオーストラリアの研究大学では留学生(大学院生を含む)のサポートシステムの充実に注力していることが明らかになった。ことにオーストラリアでは「大学教育」は重要な輸出品目であり、より多くの留学生の獲得を巡り、他のアングロ=サクソン諸国と競合しているため、中国、インド、インドネシアを中心に留学生獲得のためにサポートシステムの充実を訴えていることが明らかになった。
|